Nonicoclolasos

Religion vid svår sjukdom

Jag har länge förundrats övar en tendens hos många att vända sig till religiös tro vid svåra sjukdomar. Gissningsvis erbjuder sådan tro något slags (för mig obegriplig) tröst. Nå, jag fann detta vittnesbörd från en svårt sjuk person helt i linje med mitt eget tänkande:

My torture from this illness only makes sense, is *only* meaningful to me if there is no God, or if the God which exists does not really care about my welfare at all. Because I have done nothing terribly wrong, immoral, in my life, let alone anything wrong that makes this punishment seem necessary or proportionate or just under any conception of ethics or justice. Strangely, it is only by denying God in these moments that my life makes enough sense for me to push forward.

På dessa grunder finner jag det även ytterst märkligt hur många söker sig till präster i svåra livssituationer. Det är de sista jag skulle vilja ha kontakt med. Bort dem! Det allra värsta anser jag vara katolska präster som tränger sig på döende människor på det mest fräcka sätt, när de är svaga och utan kraft och rationalitet att motstå prästernas vidskepelse.

Written by Niclas Berggren

19 augusti 2010 den 14:47

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hear, hear!

    Religion är svaga människors illusion.

    Jens

    19 augusti 2010 at 15:03

  2. Varför är det så svårt att förstå att människor är olika?

    Andreas

    19 augusti 2010 at 15:26

  3. Sluta med denna teofobi tack.

    Vera

    19 augusti 2010 at 15:32

  4. Vera: tack för ett nytt ord i mitt begränsade vokabulär :)

    Andreas

    19 augusti 2010 at 16:02

  5. Lol, teofobi betecknar

    1, Motvilja eller hat mot religion, särskilt kristen sådan

    2, Irrationell rädsla för Guds straff

    Punkt två bygger helt klart på en fördjupad intellektuell analys av många människors motvilja mot okunskap och irrationella trossystem.

    Martin

    19 augusti 2010 at 17:30

  6. Vissa är religiösa, andra är det inte. Inga konstigheter.

    Gustav Lundblad

    19 augusti 2010 at 20:50

  7. De sista jag skulle vilja ha kontakt med i en svår livssituation är nationalekonomer.

    swingthatcat

    19 augusti 2010 at 21:40

  8. Ja. De skulle bara säga ”Vad är du rädd för? Du är så förbaskat irrationell. Du håller dig inte innanför ramarna för mina teorier!” ;)

    Andreas

    19 augusti 2010 at 23:01

  9. Nationalekonomer gör inget anspråk på att kunna trösta någon i en svår livssituation. För övrigt har Niclas Berggren knappast skrivit detta inlägg i egenskap av nationalekonom, utan snarare en rationell person. Att han är nationalekonom är helt irrelevant i sammanhanget.

    Patrik

    20 augusti 2010 at 1:03

  10. det var ett skämt..

    Andreas

    20 augusti 2010 at 11:01

  11. Iaf i kristendom är föreställningen om ett liv efter detta helt central. Det är ju i.o.m. det som man kan komma till rätta med ev. orättvisor i det här livet. Jordelivet är bara som en prövotid innan examen, och därmed kanske t.o.m. lättare för dem som dör i unga år.

    Så obegripligt är det väl inte att en del tröstas av en sån tro? Prästens tröstande funktion är då att stärka en människa i den tron.

    Lennart W

    20 augusti 2010 at 11:52

  12. Apropå ”teofobi” och irrationell rädsla för Guds straff, kanske någon har hört talas om ”unuscornufobi” vilket betecknar irrationell rädsla för att bli nedsprungen av en enhörning.

    Martin

    21 augusti 2010 at 0:47

  13. Jag har varit svårt cancersjuk! Att man hamnar i en sorts regression i sådana situationer och formulerar en bön eller dylikt är inga konstigheter för mig – allt i jagets tjänst! Känner jag mig bättre till mods och får sinnesro vid tanken på att människor tänker på eller ber för mig i en sådan speciell situation, så är det bara att tacka och ta emot. Troligtvis påskyndar det också läkningsprocessen vid behandlingen – ni vet placeboeffekten. Allt som kan bidra med ett positivt tänkande vad det än vara må är bättre en ingenting.

    Mvh/Håkan

    Håkan Magnusson

    23 augusti 2010 at 15:22


Kommentarer inaktiverade.

