Nonicoclolasos

Väljare lockas av utgiftssatsningar

Det finns belägg för att väljare påverkas av löften som påverkar deras ekonomi. En ny studie, ”Electoral Manipulation via Voter-Friendly Spending: Theory and Evidence”, publicerad i Journal of Development Economics (preliminär grativersion här), ger belägg för att väljare påverkas av hur den ekonomiska politiken utformas:

We present a model of the political budget cycle in which incumbents try to influence voters by changing the composition of government spending, rather than overall spending or revenue. … Classifying expenditures into those which are likely targeted to voters and those that are not, we provide evidence supporting our model in data on local public finances for all Colombian municipalities. Our findings indicate both a pre-electoral increase in targeted expenditures, combined with a contraction of other types of expenditure, and a voter response to targeting.

Ser vi inte liknande försök att påverka olika väljargrupper i den pågående svenska valrörelsen? Inte minst pensionärer verkar uppvaktas särskilt mycket av de politiska partierna; regeringen har redan börjat sänka deras skatter. Inte så konstigt, eftersom sådana försök tycks kunna ge god utdelning i valet.

Written by Niclas Berggren

19 augusti 2010 den 5:11

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Skillnaden är att i vår valrörelse handlar det inte om att ändra sammansättningen av satsningar utan att hela tiden öka dem.

    Igge

    19 augusti 2010 at 6:02

  2. Visst kastar man åt Pancho ett köttben, men annars är det väl den ständigt livspusslande medelklassen allt handlar om.

    swingthatcat

    19 augusti 2010 at 9:21


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: