Nonicoclolasos

Vad utmärker en dadaist?

Jag minns att jag reagerade med såväl förvirring som förtjusning då jag i gymnasieundervisningen i svenska stötte på dadaismen. Denna konstriktning tycktes mig fräsch och uppiggande, om än svårgreppbar, och som en viktig föregångare för senare, mer konstruktiva konstriktningar. Ingemar Johansson berättar i ”Hehe, unge man …” om rörelsens framväxt. Jag fastnade bl.a. för denna beskrivning:

Dadaisten i gemen kan betecknas som en människa som tog livet på ett sådant allvar att hon inte kunde ta det på allvar, i vart fall inte så som det såg ut runt omkring henne och så som hon hade uppfostrats till att se det.

Jag vill på allvar veta hur man tar livet på mindre allvar. Tell me more. Dada?

Written by Niclas Berggren

23 augusti 2010 den 15:25

Publicerat i konst

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det är mig fullständigt Dada!

    Skymning

    23 augusti 2010 at 15:34

  2. Man föds, man lever och man dör. So what?

    Kristian Grönqvist

    23 augusti 2010 at 21:35

  3. Hollaka hollala! Anlogo bung blago bung!

    Baphomet

    23 augusti 2010 at 21:41

  4. Talar du i tungor, Baphomet?

    Olle

    23 augusti 2010 at 21:49


Kommentarer inaktiverade.

