Nonicoclolasos

Maria Montazami avstår från att rösta

Maria Montazami, känd från TV3:s succéserie Svenska Hollywoodfruar, svarar på frågan om hon kommer att rösta i valet:

Jag är inte så insatt i den svenska politiken så tycker jag att det är lite orättvist om jag skulle rösta. Rösta är jätteviktigt för landet men vet man inte allt så tycker jag att som utlandssvensk så är det bättre att avstå.

Jag kan tänka mig att många instinktivt tycker att hon bör rösta i alla fall, men hon lär åtminstone vinna filosofen Jason Brennans gillande. I ”Polluting the Polls: When Citizens Should Not Vote”, publicerad i Australasian Journal of Philosophy (preliminär gratisversion här), argumenterar han för att vissa medborgare bör avstå från att rösta i allmänna val:

Just because one has the right to vote does not mean just any vote is right. Citizens should not vote badly. This duty to avoid voting badly is grounded in a general duty not to engage in collectively harmful activities when the personal cost of restraint is low. Good governance is a public good. Bad governance is a public bad. We should not be contributing to public bads when the benefit to ourselves is low. Many democratic theorists agree that we shouldn’t vote badly, but that’s because they think we should vote well. This demands too much of citizens.

Men är inte detta synsätt i grunden antidemokratiskt och elitistiskt? Brennan kommenterar:

Irresponsible individual voters ought to abstain rather than vote badly. This thesis may seem anti-democratic. Yet it is really a claim about voter responsibility and how voters can fail to meet this responsibility. On my view, voters are not obligated to vote, but if they do vote, they owe it to others and themselves to be adequately rational, unbiased, just, and informed about their political beliefs.

Fler kanske borde tänka som Maria Montazami? Och som Jason Brennan.

Se även Brennan diskutera sin syn på röstning med Will Wilkinson på Bloggingheads. Ett engagerande videosamtal!

Written by Niclas Berggren

4 september 2010 den 20:45

30 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Har hon sagt något klokare?

    Tofs på er denna lördag!

    Anders B Westin

    4 september 2010 at 21:24

  2. Som det känns nu så kommer jag att avstå från att rösta i kommunalvalet eftersom jag inte har nån större koll på vad partierna driver för frågor där. Det enda jag har lite koll på är vad de tycker om förbifart stockholm och kollektivtrafiken. Och så vet man ju att den nya antagningsprocessen för skolbarnen har ställt till med stora problem för föräldrarna.

    Andreas

    4 september 2010 at 21:28

  3. Väldigt klokt tycker jag. Eftersom jag anser mig mer insatt i politiken än många jag umgås med har jag slutat se högt valdeltagande som ett självändamål.

    Joe

    4 september 2010 at 21:35

  4. Kan man inte så mycket om politik kan man gå i röstskola:

    Tom

    4 september 2010 at 21:49

  5. Jag håller med Joe. Ett högt valdetagande är inte viktigt alls. De som inte bryr sig om politik gör förmodligen alla en tjänst genom att inte rösta.

    Jag är mer tveksam till människor som avstår från att rösta bara för att de saknar ett parti som ställer upp på deras idéer i allt.

    Christopher Aqurette

    4 september 2010 at 22:01

  6. Andreas: Även om man inte är insatt i kommunalvalet så kan man ju vilja rösta i det, så att ens favoritparti på riksplanet ska få mer i statsbidrag.

    David Bergkvist

    4 september 2010 at 22:30

  7. 1. Men om det inte spelar någon roll om man röstar, som JS Mill menade, spelar det ju ingen roll heller när man inte vet vad man gör..

    2. De som vet minst, är ofta helt omedvetna om det. Själv var jag iaf mycket säkrare på ideologiska spörsmål som tonåring – trodde jag iaf. De som själva tycker de vet för lite kanske i själva verket är väldigt väl lämpade för att rösta jmf m andra? Bättre idé ur DET perspektivet är att man måste klara ett test av något slag för att få rösta, men man kan ju lätt föreställa sig hur det skulle falla ut om det visade sig att det systematiskt misgynnar väljare till ett visst parti eller ett visst block.

    3. Man lär sig genom att göra. Röstar man först utan koll, har man ju ändå ett delansvar i hur det går sen, och lite större anledning att hålla koll sen. Det kommer fler val och fler chanser att göra rätt. Ser det t.ex. som väldigt viktigt att min son ser till att rösta. Kanske han t.o.m. börjar läsa tidningen och kolla nyheter?

    4. Bra förslag. Bara katoliker borde ju få rösta egentligen, tycker iaf den här killen:

    Lennart W

    4 september 2010 at 22:33

  8. Tom: En upprörande videodokumentation!

    Lennart: Jo, i ett individperspektiv håller jag med om 1 (liksom jag finner det tveksamt att kritisera en individ för att han röstar på ett hemskt parti) – men man kan anta ett systemperspektiv och försöka påverka många, som samlat kan ha effekt på en valutgång.

    Niclas Berggren

    5 september 2010 at 7:05

  9. En stor skillnad mellan Sverige och Australien är att i Australien så är det lag på att man skall rösta, medan vi i Sverige själva kan välja om vi vill rösta eller inte.

    Håkan Borg

    5 september 2010 at 9:32

  10. Helt fantastiskt klipp som illustrerar att rekommendationen från Brennan nog knappast är så enkel i praktiken. Var tvungen att googla galningen, och här är et annat lika fantastiskt klipp:

    Olof Johansson-Stenman

    5 september 2010 at 9:37

  11. På något vis är det ändå märkligt att det kan finnas något som heter ”vote badly”.
    Vad i hela fridens namn är det?

    Är det det som Brennan tycker är dåligt eller är det det som sittande regering tycker är dåligt? Eller Aftonbladet? Filosofernas koncensus?

    Oavsett om röstaren är insatt eller ej, så måste det väl finnas officiella alternativ? Man måste väl ha ett visst antal anhängare för att komma på valbar plats. Alla måste väl vara mer eller mindre bra ur någons synvinkel? Vi låtsas väl ha demokratiska val???

    Då kan man väl inte säga, att någon har röstat dåligt?
    Bara om den i misstag spolar ner röstsedeln i toaletten. Då är det kanske ”bad vote”.
    Dom dåliga är att inte rösta eller rösta på Musse Pigg, som inte är ett alternativ.

    Hur tänker filosofen och hur passerade han folkskolan?

    Eller vill han bara ha en kandidat? Som är bra. Och som alla kan rösta på.

    Så det inte blir bad votes?

    Kristian Grönqvist

    5 september 2010 at 9:59

  12. Jag rekommenderar verkligen Bloggingheads-diskussionen, för den som vill ha en lättillgänglig introduktion till Brennans tänkande.

    Katoliken var grotesk.

    Niclas Berggren

    5 september 2010 at 10:01

  13. Jag anser inte att man ska rösta som utlandssvensk om man inte ämnar bo i Sverige inom de närmsta två åren.

    Cecilia

    5 september 2010 at 17:51

  14. Rättelse: ”…om man inte ämnar flytta till Sverige inom de närmsta två åren.”

    Cecilia

    5 september 2010 at 18:06

  15. Lennart, helt rätt att det i det enskilda fallet inte spelar ngn roll. Men om man tar det upp på valdeltagandets nivå så får det ju konsekvenser; i Sverige fnyses det åt det amerikanska valdeltagandet på ~50 procent jmfrt med det svenska på ~80 (plz correct me om jag är helt ute och cyklar med min statistik), och i skillnaden mellan de siffrorna finns ju en avsevärd potentiell effekt på valet. Nu har väl inte de siffrorna så mycket med lämplighet att rösta att göra iofs, utan det jag syftar på är att i aggreggerade tal får ju valdeltagandet effekter.

    Håkan, även Belgien har rösttvång om jag inte missminner mig. Fick dock en kamrat att vända 180 grader i sin åsikt om det där efter en kort diskussion. =)

    Kristian, givetvis är det underligt att underkänna folks röstande i en demokrati, det viktiga här är ju då att se (till) att diskussionen inte handlar om att förbjuda eller förhindra folk från att rösta, utan mer diskutera om det är önskvärt att ALLA som är röstberättigade gör det. Ämnet blir rätt snabbt elitistiskt och lämpar sig väl därför bäst som en diskussion på en liberal blogg (ursäkta etiketten Niclas) snarare än i fikarummet på jobbet…

    Ang. att klara ett prov för att få rösta – bara jag som kommer att tänka på tv-serien Lily Harpers dröm, om den amerikanska södern på 60-talet där man försökte hindra den svarta befolkningen från att utöva sin konstitutionella rättighet just med sådana prov?

    Joe

    5 september 2010 at 22:01

  16. Joe

    Du för ut diskussionen på nya djup. Frågan om det är önskvärt att alla bör rösta skall alltså ske i stängda rum eller elitistiska bloggar, inte kafferaster var som helst. Intressant. Man kan undra varför?
    Anser Du kanske att det inte är önskvärt att alla föder barn heller? Kanske Dina egna föräldrar egentligen inte var riktigt lämpliga?
    Vem bestämmer den lämpligheten?
    En statlig kommission med skallmätning som instrument?

    Kristian Grönqvist

    5 september 2010 at 23:13

  17. Niclas, har du någon koll på vilka det är som tenderar att avstå från att rösta när valdeltagandet minskar, och vilka partier det slår hårdast mot?

    William

    6 september 2010 at 0:48

  18. William: Nej, men om de som avstår från att rösta är sådana som i Brennans mening skulle ha röstat ”badly” skulle deras icke-röstande kunna ses som en sak att välkomna.

    Niclas Berggren

    6 september 2010 at 6:05

  19. Kristian, way to feltolka mig. Det är just sådana reaktioner som gör att jag inte skulle ta upp ämnet i fikarummet – det är kontroversiellt och det är lätt att bli feltolkad. Och hur är kommentarsfältet på en blogg ett ”stängt rum” tycker du?

    Vilka kriterier vill du använda för att avgöra lämpligheten i att mina föräldrar skaffade barn? Sluta lägga ord i min mun i fortsättningen. Jag tror att du tog min kommentar om att ämnet i sig kan bli elitistiskt fel; jag är inte elitist.

    Joe

    6 september 2010 at 6:54

  20. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur man kan oroa sig för aggregerade tal och samtidigt hävda att den enskilda rösten saknar betydelse. Aggregerade tal och att försöka påverka många är ju annars hela grejen med att vara med i debatten och även rösta. (Istället för att försöka få folk att inte rösta.)

    Lennart W

    6 september 2010 at 11:02

  21. Joe

    Varför tycker Du då att röstning inte är lämpligt för alla? Varför tycker Du att det överhuvudtaget bör diskuteras, oavsett forum? Finns det ett alternativ? Vilket/vilka i såfall? Du behöver inte vara blyg…jag har varit med förr. Jag ber om ursäkt ifall Du uppfattade min missuppfattning som sårande.

    Kristian Grönqvist

    6 september 2010 at 23:27

  22. Lennart, jag håller med dig. Det är en motsägelse när den enskilda rösten inte räknas.

    Kristian, jag uppskattar din ursäkt men jag blev inte sårad, bara förvånad att jag lät så hård i det jag skrev. Jag tycker inte att det är något problem att folk röstar, oavsett om de är insatta eller inte utan det är ju en förutsättning för demokratin att man inte hindrar folk från att rösta. Det enda jag har observerat är att det finns många som röstar utan att veta särskilt mycket om varför de röstar som de gör. Med det kommer en stilla önskan om att så många som möjligt skall göra väl underbyggda val – dessa behöver inte vara i närheten av mina (förhoppningsvis) väl underbyggda val. Snarare än att försöka få folk att avstå från att rösta är väl det önskvärda att engagera folk i viktiga frågor.

    Joe

    7 september 2010 at 1:31

  23. Vad är den minsta marginal som har skiljt två regeringsalternativ från varandra tidigare? Det kanske är en svår fråga att svara på, men om någon vet så vore det intressant att veta. Ju mer jag tänker på riksdagsvalet och kommunalvalet desto mer ansvar känner jag för att rösta ”rätt”. Även om det kan ses som en irrationell tanke. Vad gäller kommunalvalet så såg jag debatten mellan Sten Nordin och Carin Jämtin idag. Jag blev inte något klokare av det..

    Andreas

    7 september 2010 at 19:12

  24. Andreas, valet 1973 kan möjligen ha varit det jämnaste någonsin i Sverige. Resulterade iaf i att de båda blocken fick lika många ledamöter, 175 st, och att de fick LOTTA i alla frågor det stod jämnt i. Var efter denna valperiod man började med ett udda antal totalt, 349, så att det inte skulle kunna upprepas. Finns väl siffror någonstans, men jag gissar att de skiljde max några tusen.

    Andra gången GW Bush omvaldes hängde det ju också på relativt få röster, i Florida tror jag. Men deras valsystem är ju lite annorlunda ö.h.t.

    Lennart W

    7 september 2010 at 20:04

  25. Korrektion: GW omvaldes förstås bara en gång.

    Lennart W

    7 september 2010 at 20:07

  26. Lennart W: Ok tack för informationen. Så länge det inte bara skiljde en röst så känner jag mig lugn :)

    Andreas

    7 september 2010 at 21:02

  27. Niclas: en hypotes som förts fram är att det är vänsterväljare (arbetare) som avstår från att rösta när valdeltagandet går ner, medan personer med borgerliga sympatier nästan alltid röstar. Har du hört den idén förut? Tror du det kan ligga något i det? Blir minskat valdeltagande då mer problematiskt tycker du?

    Stödjer du förresten moderaternas anmälan av Sundbybergs kommun till förvaltningsdomstolen eftersom kommunen försökt höja valdeltagandet? Notera att även arbetarpartiet moderaterna verkar tro på hypotesen i fråga: http://www.alliansfrittsverige.nu/2010/09/september-6-2010-m-vill-inte-hoja.html

    William

    7 september 2010 at 23:56

  28. William

    Tack för en sansad röst.

    Kristian Grönqvist

    8 september 2010 at 9:47

  29. Med tanke på valresultatet är det kanske dags för en omvärdering av de medvetna valskolkarna?

    26 röster (19 resp. 7 röster till FP i Göteborg resp. Värmland) fattades för att Alliansen skulle få egen majoritet i Riksdagen. SD får nu vågmästarposition.

    Alliansens dröm gick i kras

    Lennart W

    23 september 2010 at 11:00

  30. Det hade inte räckt med ytterligare en röst, alltså kan vi retroaktivt säga att en röst inte spelade någon roll. Vi vet också att det är oerhört osannolikt att en enda röst spelar någon roll.

    Det är viktigt att veta värdet på en röst, inte för att jag tycker folk ska sluta rösta, men det vore bra om folk kunde fundera på varför de ändå röstar. Och röstskolkarna behöver veta varför de borde rösta.

    Mycket av det vi gör kan endast motiveras av att vi tror på något utanför oss själva, objektiv nytta, eller objektiv moral. De som inte tror på det kan inte agera rationellt i en situation som denna.

    Daniel

    23 september 2010 at 11:42


Kommentarer inaktiverade.

