Nonicoclolasos

Föräldrar med böcker

Vad är det för uppväxtvillkor som påverkar barns framtida utbildningsbeslut? En ny studie, ”Family Scholarly Culture and Educational Success: Books and Schooling in 27 Nations”, publicerad i Research in Social Stratification and Mobility (preliminär gratisversion här), tyder på att föräldrarnas bokinnehav när barnet är 14 år utgör en bra prediktor:

Children growing up in homes with many books get 3 years more schooling than children from bookless homes, independent of their parents’ education, occupation, and class. This is as great an advantage as having university educated rather than unschooled parents, and twice the advantage of having a professional rather than an unskilled father. It holds equally in rich nations and in poor; in the past and in the present; under Communism, capitalism, and Apartheid; and most strongly in China. Data are from representative national samples in 27 nations, with over 70,000 cases …

Det gäller att ha 500 böcker eller mer. Själv har jag definitivt det — men inga barn som kan dra nytta av dem. Forskarna påpekar att det inte är antalet böcker per se som spelar roll utan ”den kultur av lärande” som de symboliserar. Studien fokuserar emellertid bara på antalet böcker: jag undrar om effekten skulle skilja sig åt beroende på vilken typ av böcker det rör sig om. Det vore intressant att jämföra hem med 500 kiosklitterära alster (typ Liza Marklund), hem med 500 böcker i filosofi och nationalekonomi och hem med 500 högkvalitativa romaner.

Written by Niclas Berggren

8 september 2010 den 14:54

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du får helt enkelt låna ut de böcker du för närvarande inte använder till någon familj som för närvarande råkar ha en dotter eller son som fyller 14.

    Fast sambandet är nog snarare att något tredje orsakar både bokinnehav och studieintresse, och då hjälper ju inte ovanstående.

    David Bergkvist

    8 september 2010 at 15:07

  2. Jag får öppna bokbuss!

    Niclas Berggren

    8 september 2010 at 15:08

  3. Mina föräldrar hade 499 böcker när jag var 14 år :'(

    Andreas

    8 september 2010 at 19:00

  4. Underbar studie. Tack för referensen! Jag tror att rätt få kommer upp i 500 titlar kiosklitteratur utan att ha en hel del annat också på bokhyllorna … Man kan undra vad som händer med detta samband när läsplattorna slagit genom. Kommer antalet titlar på föräldrarnas hårddiskar att ha samma betydelse, så att det är själva det faktum att föräldrarna läser som är viktigt. Eller spelar den rent fysiska förekomsten av böcker, dvs en påtaglig konkret påminnelse om att föräldrarna läser, huvudrollen.

    Henrik Brändén

    8 september 2010 at 21:28

  5. Jag gissar på ”själva det faktum att föräldrarna läser”.

    swingthatcat

    8 september 2010 at 21:45

  6. Da tycker jag vi med skattemedel skall dela ut 500 slumpmassigt utvalda bocker till alla smabarnsforaldrar i Sverige! Vilken generation genier!

    pontus

    9 september 2010 at 11:22

  7. Pontus, det hjalper inte om dom inte laser.

    swingthatcat

    9 september 2010 at 11:49

  8. swt – du menar att kausaliteten i studien ovan inte ar identifierad???

    pontus

    9 september 2010 at 16:02

  9. Pontus

    Nu tror jag att du skämtar, kausaliteten sitter i att föräldrar som investerar pengar i böcker verkar investera mer i barns läsintresse.

    Kristian Grönqvist

    9 september 2010 at 16:17

  10. Niclas

    Det spelar ingen roll vad det är för böcker. alltså Liza Marklund eller Georg Henrik von Wright, man måste väcka intresset för själva läsningen, sen väljer nog ungarna det de vill läsa.

    Kristian Grönqvist

    9 september 2010 at 16:21

  11. Jag tänker på att såna enorma mängder gamla böcker kastas..
    Och sedan tänker jag på att 500 böcker kräver sin rumslighet, och att detta i sig kanske har sin betydelse för hur barnen ser på saken. Kanske en imponerande läsfåtölj har samma verkan? Ett slags symbolskapande – ”i denna sitter man enbart när man läser böcker”.

    Camilla

    9 september 2010 at 18:15

  12. Intressant! Mina föräldrar har ingen utbildning, men begge läste böcker. Iofs inte något högkulturellt, men ändå. Jag är den första i min familj som har universitetsutbildning.

    Mina

    10 september 2010 at 21:18

  13. På VoFs forum rasade en debatt om kausalitet och korrelation med anledning av denna studie.
    http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=420227#p420227
    Med över tio gånger fler böcker än de magiska 500 borde mina små ättelägg ha en strålande akademisk karriär framför sig. ;)

    vils

    11 september 2010 at 19:50


Kommentarer inaktiverade.

