Nonicoclolasos

Finns världen på riktigt?

Fler än jag funderar på den saken — och ger ett terminologiskt råd:

Written by Niclas Berggren

13 september 2010 den 14:33

Publicerat i filosofi, språk

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. …why does the external world always get stuck with the ”problem” label? … – Ja, det har jag alltid frågat mig: Bra. :)

    guggebonds

    13 september 2010 at 20:51

  2. Ett mycket vackert problem. Jag tror att de som inte slår ifrån sig detta problem rakt av kan skörda en massa insikter av att gå på djupet med problemet.

    Daniel

    13 september 2010 at 21:01

  3. Daniel: Så du ser det alltså som ett problem? :-)

    Niclas Berggren

    13 september 2010 at 21:02

  4. Jag brukar i motsats till Daniel inta en mer pragmatisk hållning.
    Varje gång jag tvivlar så brukar jag ta sikte på en rejäl betongvägg och springa in i den.
    Blöder jag från näsan existerar den.
    Jag vet att det är naivt så det förslår, men vad gör man…?

    Kristian Grönqvist

    13 september 2010 at 21:10

  5. Kristian: Näsan eller betongväggen? (:
    Den gode Dr Johnson tänkte förresten i liknande banor. När Berkeleys idealim blev för magstark ska Johnson ha sparkat tân i en sten och surt konstaterat att ”I refute it thus!”

    Skymning

    14 september 2010 at 9:21

  6. Klok karl, den där Johnson…även om jag inte har äran att känna honom.
    Lite ”grumpy old men” över honom tydligen. Högst charmerande.

    Kristian Grönqvist

    14 september 2010 at 14:01


Kommentarer inaktiverade.

