Nonicoclolasos

Misstänksamhet mot utländsk brytning

Att lita mindre på utsagor framförda av en person med utländsk brytning kan ha med misstro mot det främmande att göra. En ny studie, ”Why Don’t We Believe Non-Native Speakers? The Influence of Accent on Credibility”, publicerad i Journal of Experimental Social Psychology, visar dock att det snarare kan handla om att det blir kognitivt svårare att behandla det som sägs:

Non-native speech is harder to understand than native speech. We demonstrate that this “processing difficulty” causes non-native speakers to sound less credible. People judged trivia statements such as “Ants don’t sleep” as less true when spoken by a non-native than a native speaker. When people were made aware of the source of their difficulty they were able to correct when the accent was mild but not when it was heavy. This effect was not due to stereotypes of prejudice against foreigners because it occurred even though speakers were merely reciting statements provided by a native speaker.

Detta resultat utgör en faktor som får mig att vilja bo kvar i Sverige: att inte uppfattas som lika trovärdig som andra enbart pga. det sätt man uttalar ord är (för mig) en stor kostnad. Resultatet får mig också att fundera på om man bör lägga mer kraft på att arbeta bort brytningar i språkundervisning. (Det kanske förutsätter lärare utan brytning, och sådana är, enligt min personliga erfarenhet, sällsynta.) Slutligen: om man talar med utländsk brytning talar det måhända för arbeten där man främst uttrycker sig i skrift snarare än i tal.

Written by Niclas Berggren

26 september 2010 den 15:08

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. NU vet jag alltså varför alla är så misstänksamma mot mig… Mitt liv i Sverige är en illusion. :)

    Jakob Heidbrink

    26 september 2010 at 15:32

  2. Jakob: Din brytning är så minimal att den nog inte har någon inverkan.

    Niclas Berggren

    26 september 2010 at 16:15

  3. Det var inte det jag fiskde efter, men tack ändå

    Jakob Heidbrink

    26 september 2010 at 18:32

  4. Är dessutom en amerikansk studie, vilket kanske ändå är lite förvånande. Är ju en nation byggd av invandrare, som också hyllar det faktumet. Känner också några invandrare där som verkligen har lyckats där. Om det ändå finns en sådan här effekt i USA är den nog iaf inte mindre i andra länder.

    Lennart W

    27 september 2010 at 11:33


Kommentarer inaktiverade.

