Nonicoclolasos

Det blir bättre

Vi må leva i relativt toleranta tider, men det innebär inte att allt är fine and dandy om man är ung och homosexuell. På kort tid har fyra suicidfall uppmärksammats i USA: 15-årige Billy hängde sig, 13-årige Asher sköt sig i huvudet, 13-årige Seth hängde sig och 18-årige Tyler hoppade från en bro. Detta efter att bl.a. ha trakasserats och mobbats pga. (faktisk eller påstådd) homosexualitet. Forskning visar också att suicidfrekvensen är relativt hög bland unga homosexuella.

Jag ser det som oerhört beklämmande att unga människor ska behöva utstå negativ behandling pga. sin sexuella läggning. Är du förälder bör du tala med dina barn om att inte behandla andra illa, av detta eller andra skäl; och du bör också vara beredd på att du själv kan ha ett homosexuellt barn. Ge dem detta viktiga budskap.

Nu dras också ett bra internetprojekt igång, It gets better, där något äldre homosexuella berättar för unga homosexuella som har det svårt, att det blir bättre. Här är Johnnie från London:

Ta en titt på fler You Tube-videor som människor har lagt upp i detta projekt.

Därmed inte sagt att alla eller ens de flesta unga homosexuella har det svårt. Så är det inte. En del har det t.o.m. mycket bra. Jag hoppas att ännu fler får det mycket bra. Vi kan alla bidra till det.

Written by Niclas Berggren

6 oktober 2010 den 14:44

Publicerat i barn, död, homosexualitet, tolerans

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tim Gunn hittade jag!

    Från Project Runway! Visste inte att han var gay.

    Helena

    6 oktober 2010 at 20:24

  2. Jag hoppas också att unga geja får det bra. Det hoppas jag också för ofödda, nyfödda, gamla, sjuka, fula och svaga, geja som strejta.

    swingthatcat

    6 oktober 2010 at 22:37

  3. Finns det statistik över olika länder suicidfrekvens för homosexuella justerat mot resten av befolkningen, jmf mot samhällenas religiositet?
    I min enfald så hoppas/tror jag att svenska homos inte tvingas till så drastiska beslut som i religiösa USA.

    KB

    6 oktober 2010 at 23:01

  4. Niclas: Låter bra för mig. Förutsätter iofs att man har några barn att påverka, vilket jag ju har. Vilket förutsätter att man är beredd för riktigt långsiktiga ”commitments”, gärna föräldrar emellan (inte minst för barnens skull), men absolut gentemot sina unga.

    Lennart W

    6 oktober 2010 at 23:17

  5. KB:

    En dansk studie som presenterades förra året visade att hälften av de barn och tonåringar som försökt begå självmord var homo- eller bisexuella. I Sverige är det känt bland forskare att detta är den enskilt vanligaste anledningen som framkommer i brev till anhöriga. Unga män i synnerhet kommer ut och tar farväl i samma brev.

    Jag tror att religionen spelar en mindre roll än många spontant tror av det enkla skälet att homosexuella i sådana familjer tenderar att vara religiösa själva och att det är långt färre troende som begår självmord.

    Christopher Aqurette

    7 oktober 2010 at 1:33

  6. Alltid lika trevligt att lyssna på sådana här ”komma ut” videos. Funderar skarpt på att göra en själv! :)

    Albin Axelsson

    7 oktober 2010 at 21:10

  7. Tragiskt. Som vuxen är jag stark och skulle aldrig låta nån trampa på mig.

    Kom ut som 14 åring i en liten finsk by, menade bli min död. Mobbad och böt skola. Thank GOD fick jag proffshjälp och hade en härlig familj. TYVÄRR inte alla förunnat.

    Daniel

    8 oktober 2010 at 9:41

  8. Föräldrarnas inställning måste ju vara grundläggande, även om kontakten inte alltid är nära i den åldern. Men vad som sker bland ungdomar, har vi liten koll på. Man tror att de tänker fritt, men ibland ser man tecken på att det är tvärtom idag. Att de hårt pressas in i klara former. Hur kommer man åt det? Jag är inte säker på att allt löser sig även om de vuxna skärper sig i skola o.s.v..

    Camilla

    10 oktober 2010 at 10:41


Kommentarer inaktiverade.

