Nonicoclolasos

Adam Smiths vision

Min gode vän, professor Daniel Klein bedriver forskning om Adam Smith, ofta kallad nationalekonomins fader. Han arbetar nu med ett bokmanuskript där han väver samman och presenterar sin forskning om Smith (och, däribland, vilka kopplingarna är till F. A. Hayeks tänkande). Är man nyfiken på en populärvetenskaplig presentation, inte minst rörande hur de två viktiga böckerna The Theory of Moral Sentiments (TMS; ett moralfilosofiskt verk) och The Wealth of Nations (WN; ett nationalekonomiskt verk) förhåller sig till varandra, kan jag rekommendera en video av ett föredrag, ”Adam Smith: An Overview of His Work and Vision”, som Daniel Klein höll i Ottawa häromdagen. Man kan också läsa hans PowerPoint-fil från föredraget. Ett av budskapen därifrån:

Se samtliga inlägg som nämner Adam Smith på denna blogg här. Andra nationalekonomer har skrivit om Smith: se t.ex. ”The Successes and Failures of Professor Smith” av George Stigler och ”Adam Smith’s View of Man” av Ronald Coase.

Written by Niclas Berggren

17 oktober 2010 den 21:11

Publicerat i etik, filosofi, nationalekonomi

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Olof Johansson-Stenman

    17 oktober 2010 at 22:40

  2. Jag kanske skall lägga till att Evensky i ett särskilt kapitel visar att många har velat göra Smith ”till sin” och som stöd för sina egna synpunkter, vilket inte minst gäller libertarianska Chicagoekonomer som Becker och Stigler, men att dessa paralleller tenderar att vara starkt missvisande.

    Om Klein tillhör de som försöker visa att Smith var något i stil med en Chicagoekonom från 1700-talet vet jag inte, eftersom jag inte läst honom, men jag har mina misstankar (någon skulle kanske kalla det fördomar)…

    Olof Johansson-Stenman

    17 oktober 2010 at 22:53

  3. grymt bra blogg! uppdatering i egna bloggen, en nystartad sådan, kolla gärna in och kom med lite feedback till en nybörjare!

    https://gurrerikki.wordpress.com/

    gurrerikki

    18 oktober 2010 at 0:58

  4. Spännande tips!

    Jag läste ‘The Theory of Moral Sentiments’ för några veckor sedan. Mycket givande!

    Björn

    18 oktober 2010 at 8:29


Kommentarer inaktiverade.

