Nonicoclolasos

Dags att gå ur Svenska kyrkan

Om du går ur Svenska kyrkan före den 1 november slipper du att betala kyrkoavgift för nästa inkomstår. Det rör sig om ca 1 procent av din bruttoinkomst. Här anger jag varför du bör gå ur och hur du gör. Agera idag!

Written by Niclas Berggren

19 oktober 2010 den 12:06

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. För den som Bara Vill Få Det Gjort(tm):

    http://ww.uturkyrkan.se/

    Emil Vikström

    19 oktober 2010 at 20:17

  2. Det här är likadant varje år. Ett långt resonemang med mig själv, och sedan blir det inte något.
    Vi får se i år.

    swingthatcat

    19 oktober 2010 at 23:35

  3. Det otroligt hur vi inte kan ha religionsfrihet. Från religion!

    Det vore ganska enkelt egentligen. Skicka hem en räkning för medlemsavgiften, stryk dem som inte betalar ur medlemslistan. Då slipper vi hela tjafset med skatteverkets bitchning åt privata intressen och det oerhörda problemet med ett opt-out-system som skapas vid födelsen och inte kan kontrolleras av individen. Det är ju sjukt att man måste anstränga sig för att bevisa att man inte tillhör samma religion som föräldrarna har. Eller helt enkelt traditionen av välkomnande som får konsekvenser för resten av livet.

    Tänk om det var samma system för politik? Dina föräldrar var socialdemokrater och du måste lämna in en skriftlig ansökan till socialdemokraterna för att kunna avsäga dig din röst på dem. Dessutom måste det ske vid en viss tidpunkt annars drar skatteverket din medlemsavgift. Du har ingen möjlighet att avsäga dig en viss del av medlemsavgiften, för socialdemokraterna har monopol på det som händer efter din död som måste finansieras av skatten, helt oavsett din egna åsikt.

    Mrhama

    20 oktober 2010 at 1:20

  4. Blir här påmind om när jag själv gick ur. Jag skrev till min lokala församling för att få hem de rätta blanketterna. Jag fick då först frågan varför jag ville gå ur – en del av pengarna går till välgörande ändamål. Sådan verksamhet tycker jag såklart om men jag undrade ändå hur stor del av mina pengar det gällde och exakt vilka ändamålen var. Jag fick namnet på en ny avdelning. Jag hörde av mig till denna och blev hänvisad till någon ekonomiavdelning eller likn. Och därifrån, ja.. håll i hatten – cirkeln slöts och jag fick aldrig några siffror. Helt otrolig organisation det här. Minns Voltaires kloka ord! ”Det har alltid legat i kyrkans intresse att göra människor ignoranta och undergivna som barn.”

    Anders

    20 oktober 2010 at 2:50

  5. Det absurda är att man måste gå ut innan 1 november för att slippa betala för hela nästkommande år. Vad säger Konsumentverket om det avtalet egentligen?

    Mikael

    20 oktober 2010 at 10:18


Kommentarer inaktiverade.

