Nonicoclolasos

Varför röstar människor?

För mig och många andra är det oklart varför så många röstar. En ny studie av Fredrik Carlsson och Olof Johansson-Stenman, baserad på svenska data, ”Why Do You Vote and Vote as You Do?”, publicerad i Kyklos (preliminär gratisversion här), finner bl.a. följande:

Large majorities find it important to vote in order to affect the outcome, because it is a democratic obligation to vote, and because they want to express their political views.

För egen del röstar jag av den tredje orsaken: för att uttrycka min politiska uppfattning. Den första orsaken kan betraktas som en tveksam grund för att rösta eftersom sannolikheten för att en röst fäller avgörandet i ett val är liten; den andra kan likaså — och bör, enligt filosofen Jason Brennan — ifrågasättas som allmän dogm. Nå, det finns mycket mer intressanta resultat i artikeln: läs och lär dig mer om de mystiska svenska väljarna.

Written by Niclas Berggren

29 oktober 2010 den 10:11

Publicerat i forskning, politik, val

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niclas

    Filosof eller inte.
    Det ojämna röstbortfallet leder till demokratiskt underskott. Vill man det, är det väl inget problem, vill man det inte, så är det väl ett akut problem?

    Kristian Grönqvist

    29 oktober 2010 at 10:35

  2. Varför skulle det bara räknas om just min röst är avgörande för vilka som får bilda regering? Otroligt egotrippad inställning tycker jag.

    ”Får inte jag bestämma helt själv, så får det va’!”

    Lennart W

    29 oktober 2010 at 17:13

  3. Man kan lugnt ligga kvar i soffan – en röst är försumbar. Skönt, har alltid utnyttjat detta.

    Jens

    29 oktober 2010 at 20:44


Kommentarer inaktiverade.

