Nonicoclolasos

Övertala med kaffe

Enligt studien ”Caffeine, Cognition, and Persuasion: Evidence for Caffeine Increasing the Systematic Processing of Persuasive Messages”, publicerad i Journal of Applied Social Psychology, kan det löna sig, när du försöker övertala någon, att bjuda på rejäla mängder starkt kaffe:

These results show that caffeine can increase the extent to which people systematically process and are influenced by a persuasive communication.

(Ytterligare ett skäl för mig att inte börja dricka kaffe: jag vill inte bli övertalad bara så där.)

Written by Niclas Berggren

3 november 2010 den 15:07

Publicerat i forskning, kaffe, psykologi

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niclas

    Jag hade lite bråttom. Visade undersökningarna att det var just koffeinet eller bara kaffestunden?

    Kristian Grönqvist

    3 november 2010 at 16:16

  2. Kristian: Det är koffeinet som har denna effekt – jag valde kaffe som exempel på en koffeinrik dryck.

    Niclas Berggren

    3 november 2010 at 16:18

  3. ja, det är alltid suspekt med folk som väljer annat än kaffe på avdelningsmöten. de är som sådana som inte vågar berusa sig inför andra.

    Camilla

    3 november 2010 at 21:22

  4. Som regelbunden kaffedrickare sedan 2 års ålder kan jag säga att Gevalia Colombia är i särklass. Tag vara på detta billiga och goda kaffe. Har dock aldrig upplevt kaffe som en ”uppiggande” dryck, eller någonsin konsumerat det pga det, möjligen pga ständigt höga halter koffein i kroppen, som jag psykiskt och fysiskt anpassat mig till (egen teori). Kaffe ska primärt drickas efter maten med sött tilltugg.

    Emmie

    4 november 2010 at 3:39

  5. PS. Som svar på tesen i bloggpostningen… Jo, jag kanske är lite påverkbar i överkant? Ska fundera på det.

    Emmie

    4 november 2010 at 3:42

  6. Lite intressant det där. Jag orkar inte läsa artikeln nu utan bara ditt inlägg. Men det jag undrar är om det spelar någon roll vem som bjuder. Om jag bjuder dig på kaffe (med tilltugg) eller blir bjuden är det ju liksom lite olika gester som kanske är mer avgörande än koffeinet.

    Anders

    7 november 2010 at 15:40


Kommentarer inaktiverade.

