Nonicoclolasos

Mer rationella väljare

Ibland får jag för mig att väljare är hopplöst irrationella, men jag blir uppiggad när jag läser studier som ”Does Information Increase Political Support for Pension Reform?”, accepterad för publicering i Public Choice:

We find that individuals who are more informed about the costs and functioning of the pension system are more willing to accept reforms. We do not find that exposure to media coverage of pension issues significantly improves information. We perform a controlled experiment asking a random subsample of individuals to read a descriptive note on the Italian pension system before answering the questionnaire, finding that citizens reading the note are more willing to support pension reforms.

Utmaningen är väl att komma på sätt att sprida kunskap på ett effektivt sätt. Media verkar inte fungera särskilt väl i detta avseende.

Written by Niclas Berggren

8 november 2010 den 6:27

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag tycker nog att både fikaraster och fester, till och med städning, berikar livet mer än att läsa den rapporten.

    swingthatcat

    8 november 2010 at 9:15

  2. Jag valde att slänga några ögonkast på uppsatsen av Boeri och Tabellini, istället för att ta en fika eller städa lite (det senare hade behövts). Jag har väl förmodligen lika konstiga preferenser som Niclas.

    Jag tycker det verkar intressant det de gör, men jag grunnar på i vilken mån slutsatsen bör vara att experimentdeltagarna kan påverkas av just mer information (som i någon mening är korrekt och saklig). Den alternativa slutsatsen skulle vara att de i allmänhet låter sig påverkas (måhända av väldigt olika slags argument, för eller emot, sakliga eller icke-sakliga).

    Jag trodde psykologer hade gjort ganska många experiment där de låter försökspersoner bli utsatta för någon form av övertalning, i ena eller andra riktningen, och att det i allmänhet har effekt (tror jag att jag läst någonstans, men jag har inga referenser och jag kan ha fel). Såvitt jag kan se så citerar dock inte Boeri och Tabellini några sådana undersökningar.

    Nu ska jag inte iväg på en fest, men jag ska äta en smörgås.

    Johan Lagerlöf

    8 november 2010 at 18:23


Kommentarer inaktiverade.

