Nonicoclolasos

Kärlek kan leda till död

Jag är starkt berörd av Benjamin Brittens sista kantat Phaedra (och har citerat en textrad där ur i flera tidigare inlägg). Dess tema, om förbjuden kärlek och död, är mycket starkt; Brittens musik, med inspiration från Bali, är därtill magisk. Min favoritsångerska i rollen är Dame Janet Baker (för vilken det skrevs och som sjunger i denna fantastiska inspelning); här kan Ann Murray höras:

Se upp för kärleken!

Se även inläggen ”Förstörd av kärlek” och ”Dödlig kärlek”.

Written by Niclas Berggren

17 november 2010 den 15:44

Publicerat i död, genier, idoler, kärlek, musik, normer

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hett tips i sammanhanget: Sarah Kanes Phaedra’s love.

    Skymning

    17 november 2010 at 20:33

  2. Men sådan här antipropaganda leder ju bara till än mer lidelse och passion! Hur är det möjligt att motstå ngt så farligt och härligt? Förnuftet kan inte vinna, men man kanske kan få passionen på fall genom att mata sina känslor med ett överflöd av sex, choklad, god mat, miljöombyte.. Men opera skulle jag passa mig för.

    Camilla

    18 november 2010 at 9:07

  3. Camilla: Du känner förstâs till Phaedra-mytoset. Jag undrar däremot vad som fâr dig att tro att det här, eller opera öht, skulle vara ”antipropaganda”.

    Skymning

    18 november 2010 at 9:41


Kommentarer inaktiverade.

