Nonicoclolasos

Lidl kontra Coop

Baserat på egna, ovetenskapliga observationer skulle jag bedöma produktiviteten hos Lidls personal som ca 50 procent högre än hos Coops personal. Den förra är t.ex. mycket snabb i kassahanteringen, medan Coops personal mest består av äldre, senfärdiga, sömniga typer som långsamt flyttar ens varor framåt, förbi prisscanningen. Ändå misstänker jag att Coops personal har minst 25 procent högre timlön. Om detta stämmer, är det ett marknadsmisslyckande? Eller ett politikmisslyckande (jag tänker på LAS)? Är det inte en orättvisa? Om personal som är x procent mer produktiv än annan personal får x procent mer i lön, är det en orättvisa? Frågorna hopar sig efter lite butiksbesök.

Written by Niclas Berggren

20 november 2010 den 15:11

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kan det röra sig om skillnad i grad av fackligt inflytande mellan de två kedjorna?

    Ur ett ekonomiskt perspektiv så har jag svårt att se några marknadskrafter som leder till ett sånt här utfall, så i sann liberal anda skyller jag på politikerna.

    ”Om personal som är x procent mer produktiv än annan personal får x procent mer i lön, är det en orättvisa?”

    Njaeaeaeae, grundar det sig i bristande individuell förhandlingsförmåga eller något sånt så ligger det ju nära till hands att säga att de underbetalda får skylla sig själva och gratulera de överbetalda.

    I det här fallet så bottnar det nog i att ungdomar har sämre fackligt stöd och sämre lagskydd, och då får ju grupperna olika mycket stöd, vilket ter sig orättvist.

    RasmusF

    20 november 2010 at 15:57

  2. Handlar du på Lidl? Så tacky! Intressant att du tar upp just den här frågan, dock.

    Har handlat på lidl två gånger i mitt liv. Noterade då VARFÖR kassapersonalen MÅSTE vara så in i helvetes mycket snabbare. Kedjan har inga vettiga uppsamlingsområden efter varubanden (åtminstone inte för fyra år sen när jag handlade sista gången) vilket gör att jag som kund förväntas – tvingas – börja hiva i mina varukassar med blixtens hastighet för att inte det lilla uppsamlingsområdet för varorna snabbt ska bli överfyllt. Uppfattade hela arrangemanget kring kassorna som en maximering att snabbt få ut kunderna, ett upplägg som tvingar kunden och kassapersonalen till helt omotiverad stress. Kanske borde nationalekonom Berggren ta ett annat perspektiv då och då?
    (Är detta system med små uppsamlingsfickor efter varubanden – relativt andra kedjors av normal storlek – förändrat senare år är min kommentar givetvis helt irrelevant.)

    Emmie

    20 november 2010 at 16:46

  3. COOPs upplevda icke-skyndnad kan ha att göra med lock-in effekter som COOP har mot sina kunder genom Medmera-kortet, tillsammans med ovan nämnda facktillhörighetshypotes.

    Ola Svedin

    20 november 2010 at 17:02

  4. Nej, det är ingen orättvisa. Marknaden kommer också på sikt att korrigera detta. Om det stämmer kommer COOP att förlora marknadsandelar (och säga upp personal), medan Lidl kommer att ta marknadsandelar (och anställa personal). Vilket också händer. Dessutom är det så att många på Lidl inte arbetar där för evigt, utan istället tar nya jobb framöver. Lönerörligheten bland personalen är nog betydligt högre både på ICA och Lidl jmf med Coop (som också har en äldre personal). När det gäller rullbanden har undersökningar visat att detta var en av de minst uppskattade faktorerna när man handlar på Lidl. Detta försöker man nu att korrigera genom att bygga traditionella ”svenska” rullbank i butikerna. Sådana finns ex på butiken på Sveavägen där jag tror att docent Berggren handlar?

    Sven-Olov Daunfeldt

    20 november 2010 at 17:39

  5. Kanske är det bara det svenska okynnet, att samla upp allting på en sekundär uppsamlingsyta som gör saken osmidig.
    Själv sätter jaq vagnen i det jacket som finns bakom kassan och packar ner allt i vagnen igen, Eftersom vagnen ändå skall ända ut till bilen, så spelar det ju ingen roll. För vad jag vet så småhandlar man inte på Lidl. Jag har 15 mil till närmaste Lidl, vilket gör att jag handlar där i samband med andra resor.

    Kristian Grönqvist

    20 november 2010 at 17:50

  6. Jag handlar mycket hellre i vårt COOP än i LIDL tvärs över gatan. Och det verkligen inte av ideologiska skäl, eller iaf inte av några röda sådana. Själva idén med LIDL är sunkig. Kartonger på golvet?? Bara en sorts Heinz eller en sorts Tropicana?? Ofta inte just den sortens kött jag vill ha?? Dessutom gillar jag ju personalen på COOP som kom först till vårt område. Snygg affär, där iofs lite för stor andel av COOPs egna produkter och ibland inget alternativ, men ändå något att erbjuda över hela sortimentet. Och dyrare, men det är det nog faktiskt värt.

    Lennart W

    20 november 2010 at 17:56

  7. De är rappa på Lidl. Synd att de har så tråkiga varor bara.

    Silvio

    20 november 2010 at 18:23

  8. Grönqvist anammar LIDL:s idé, att packa varorna i lugn och ro, vid fönsterbänken när det gäller Sveavägens LIDL. Rullbandsystemet kan heller aldrig bli bra nog, alltid stressigt.
    En annan sak är att Coop infört självbetjäning, för effektivitetssugna, medan de har kvar den personliga servicen för andra. Valfrihet som kan kosta?
    Vad är det Niclas efterfrågar? Piggare unga, med lägre lön? Vad sjutton ska de äldre göra då? Det enda argumentet för sänkt lön med stigande ålder, är att det vore logiskt om de med hemmavarande barn hade råd att leva bra och bo stort;)

    Camilla

    20 november 2010 at 19:10

  9. Berggren är ökänd gerontofob och vill inte att någon gammal och långsam människa ska synas i samhället, än mindre jobba i butik.

    Tore

    20 november 2010 at 19:16

  10. Jag går aldrig på vare sig Lidl eller Coop.

    Den ultimata kompromissen heter ICA. Snabbt och präktigt i skön förening.

    Men visst har jag funderat över vilken typ av kemisk substans som inhaleras på Coop.

    Att Lidl går på amfetamin är dock klarlagt.

    Anders B Westin

    20 november 2010 at 20:18

  11. Silvio

    Det är stapelvaran man handlar där. Sist:38 liter sockerfri freeway cola, två brickor energidryck, 6 salamikorvar, 10 paket Schwartzwaldskinka, 10 paket finsk Emmenthal, 5 burkar Cafe Mafiosopulver (för milkshake), 10 liter glass (samma sak), 8 Dajmtårtor(specialpris) blandad finsk korv ca 5 kg. Kanske några småsaker som ropade på mig.

    Kristian Grönqvist

    20 november 2010 at 20:35

  12. Lidl har sämre utbud än Coop och ICA, men de varor de har är genomgående av utmärkt kvalitet. Priserna är i vissa fall hälften av motsvarande varor på andra ställen (t.ex. vad gäller kemtekniska artiklar, hygienartiklar, charkuterier, pasta, choklad). Jag är totalt ointresserad av att göda min lokala ICA-handlare mer än absolut nödvändigt.

    Spillulle

    23 november 2010 at 0:15


Kommentarer inaktiverade.

