Nonicoclolasos

Vad kostar en iPad?

Vilken dag som helst väntas iPad lanseras i Sverige. Priserna på de sex olika modellerna vet vi för närvarande inget om. Denna figur från The Economist visar hur priset på den billigaste modellen varierar mellan olika länder:

I Hong Kong får man sålunda en iPad för ca 3500 kr, medan den kostar knappt 5000 kr i Tyskland och Frankrike. Kommer Sverige att toppa listan? Jag tror det. Slutligen ett förslag på tentafråga för nybörjarstudenter i nationalekonomi: Varför gäller inte lagen om ett pris för iPad?

Written by Niclas Berggren

25 november 2010 den 8:45

Publicerat i nationalekonomi, pris, teknik

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jävlar vad rikt Luxemburg är!

    Dodde

    25 november 2010 at 9:29

  2. Bra fråga, men varför skall just nybörjarstudenterna få den?

    Olof Johansson-Stenman

    25 november 2010 at 11:26

  3. Olof: Jag tänkte mig att ett verkligt exempel kunde vara särskilt uppiggande som utgångspunkt för nybörjarstudenters analys. Garvade ekonomer föredrar väl abstrakta resonemang utan verklighetsanknytning? :-) (Dessutom kan de senare nog redan tänkas ha klart för sig varför lagen om ett pris inte alltid gäller.)

    Niclas Berggren

    25 november 2010 at 11:31

  4. Mitt svar: monopolistic competition och import tarifs.

    pontus

    25 november 2010 at 11:48

  5. Visst Niclas, jag menar bara att även mer ”garvade ekonomer” behöver fundera på konkreta problem som detta, och dessutom tyckte jag att frågan var ganska svår för en nybörjare (gissar t ex att många kommit på importskatter, medan få resonerat kring monopolistisk konkurrens, skalfördelar och marknadens storlek). Men visst, det är en bra fråga på alla nivåer!

    Olof Johansson-Stenman

    25 november 2010 at 12:51

  6. Jag gick in på amerikanska Apple och försökte köpa iPad men det gick inte. Man var tvungen att ha en amerikansk adress. Då blir det lättare för Apple att ta högre pris i andra länder.

    http://www.apple.com/ipad/

    Studenten

    25 november 2010 at 12:54

  7. Här kan du tydligen köpa en svensk iPad. Pris 5190 kr för den modell som diskuteras ovan. Alltså dyrast.

    http://bazula.se/23-apple-ipad

    Mikael Elinder

    25 november 2010 at 13:45

  8. Mitt svar: Man köper inte gärna dyr elektronik från andra länder där man i praktiken får svårt att utnyttja garantin om den går sänder.

    Lennart Regebro

    29 november 2010 at 22:43

  9. Oväntat låga svenska priser, visar det sig.

    Niclas Berggren

    30 november 2010 at 9:34

  10. Förlåt min konservatism.
    Vad gör man med en iPad som man inte redan kan göra med något annat?

    Kristian Grönqvist

    30 november 2010 at 11:26

  11. Egentligen ingenting nytt, men man gör det BAKÅTLUTAD.

    swingthatcat

    30 november 2010 at 11:33


Kommentarer inaktiverade.

