Nonicoclolasos

Årets filmfestival

Som vanligt har jag deltagit i Stockholms Filmfestival, och som vanligt har jag kunnat ta del av ett ypperligt utbud av filmer. Totalt blev det 14 stycken i år. De tre bästa var:

  • Les amours imaginaires (Hjärtslag): en kanadensisk film om skönhet, vänskap och (frustrerad och konfliktfylld) kärlek. Bör inte den romantiska kärleken förkastas?
  • Submarino: en dansk film om hur barn skadas av destruktiva föräldrar. Bör inte fler barn inte komma till världen?
  • Holy rollers: en amerikansk film om knarksmugglande ortodoxa judar. Bör inte fördomen att religiösa är mer pålitliga än andra överges?

Estetiken i Les amours imaginaires fångas i detta minutlånga klipp:

Se även de tidigare inläggen ”Filmfestival”, ”Filmer med implikationer för livet” och ”Ovanligt hus”.

Written by Niclas Berggren

28 november 2010 den 15:17

Publicerat i barn, brottslighet, estetik, film, kärlek

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ”Nej”, ”nja” och ”nej”.

    swingthatcat

    28 november 2010 at 16:34

  2. Med tanke på överbefolkningen i världen, har redan jag syndat med tre barn, hur skulle jag kunna förorda bara ett per familj. Men toretiskt gör jag det i alla fall nuförtiden.

    Kristian Grönqvist

    28 november 2010 at 16:54

  3. Varför valde du ordet ”deltagit”? Antar att du har en tanke bakom det.

    Johan

    29 november 2010 at 10:08

  4. Johan: Just därför att jag köper ett medlemskort och regelbundet infinner mig till festivalens filmvisningar använder jag det ordet.

    Niclas Berggren

    29 november 2010 at 10:43


Kommentarer inaktiverade.

