Nonicoclolasos

Dikterad moral

Hur reagerar en katolik när påven ändrar uppfattning i en moralisk fråga? Jag tänker på den partiella omsvängningen när det gäller kondomanvändning, men frågeställningen är mer generell. Ändrar katoliken också, så fort han får höra om påvens omsvängning, uppfattning? I så fall är jag benägen att etikettera katoliken som infantil i etiska frågor. Som ett oroligt barn förmår eller vågar inte katoliken då själv fastslå sina moraliska uppfattningar, utan de importeras med automatik från en annan människa. Säger översteprästen bu säger katoliken bu. Säger översteprästen  säger katoliken . Är det inte förnedrande för en vuxen individ att ha övergett sin egen autonomi på detta sätt? Det inger inte respekt att acceptera dikterad moral från någon annan människa.

Written by Niclas Berggren

9 december 2010 den 15:15

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Om staten hotade att låta mig brinna i en evighet ifall jag knullade utan kondom skulle jag vara benägen att tillämpa avhållsamhet. Eller i alla fall tala mycket tyst om mina egentliga sexualvanor.

    Peter

    9 december 2010 at 15:59

  2. @Peter: Betyder det att det är påvens nyck som avgör hur man hamnar i helvetet?

    För antingen tror man att påven är i direktkontakt med Gud,och då följer man inte påven utan Gud. Men det får Gud att framstå som villrådig och man tillräknar påven otroliga egenskaper. Eller så anses påven ha fått Guds fullmakt att bestämma villkoren för att hamna i helvetet, vilket skulle vara ännu mer bisarrt. Tror verkligen troende katoliker på detta?

    Pooya

    9 december 2010 at 18:58

  3. Lättledda och psykologiskt vilsna människor tror att de behöver få höra SANNINGEN från någon, annars blir världen otrygg och skrämmande. ”Hur skulle vi klara oss utan PÅVEN som i sin vishet vägleder oss arma människor?!”

    Idioter.

    Thomas

    9 december 2010 at 19:28

  4. Den katolska kyrkan har överlevt många idioter.

    swingthatcat

    9 december 2010 at 21:32

  5. Pooya

    Ja, visst är det bisarrt med Gud!

    Peter

    10 december 2010 at 9:25

  6. STC

    IOFS. Det har den gjort och kommer att göra, men det gör den inte trovärdigare för det…

    Kristian Grönqvist

    10 december 2010 at 11:59

  7. Niclas
    Om du påverkas av auktoriteter är du då infantil? Har du aldrig ändrat ståndpunkt? Vad ledde till att du ändrade ståndpunkt – kom påverkan inifrån, utifrån, uppifrån eller underifrån? Först påstår du att om katoliker ändrar ståndpunkt är det enbart därför att påven har uttalat sig, inte pga någon inre övertygelse. Och eftersom du konstaterat att det är på det sättet kan du nu stämpla infatilitetsstämpel på alla katoliker. Jag tycker det är …. barnsligt.

    Roland

    10 december 2010 at 15:54

  8. Roland: Det jag finner infantilt är att följa andra människors – eller en annan människas – uppfattningar i moraliska frågor per automatik. Det tycks känneteckna många katoliker och medlemmar i vissa andra toppstyrda religiösa rörelser (jag tänker t.ex. på mormoner och Jehovas vittnen).

    Niclas Berggren

    10 december 2010 at 16:09

  9. Niclas: Hade jag inte läst så mycket annat intressant av dig, hade detta fått mig att gissa att du är 14 år. Fast det är iofs min dotter, och HON kan bättre än så här:

    ”Hur gör x OM bla bla bla. OM x gör si och så, SÅ är x infantil. Bu för x!”

    Lennart W

    10 december 2010 at 16:15

  10. Bloggpost + de flesta av kommentarerna får mig osökt att tänka på det här fantastiska klippet: :-)

    Lennart W

    10 december 2010 at 16:49

  11. Lennart, filmen är kul, men vad har den med någonting på denna blogg att göra?

    Spillulle

    10 december 2010 at 17:52

  12. Niclas
    Inte särskilt vetenskapligt att svänga sig med sådana generaliseringar. Vad har du för belägg att detta är vanligare bland katoliker eller Jehovas vittnen än bland andra med motsvarande grad av utbildning och social ställning?

    Vad sägs om denna travestering: ”Det jag finner infantilt är att följa andra människors – eller en annan människas – uppfattningar i vetenskapliga frågor per automatik. Det tycks känneteckna många medlemmar i vissa andra toppstyrda verksamheter (jag tänker t.ex. på politiska partier, multinationella företag och studenter vid Handelshögskolan).”

    Roland

    10 december 2010 at 18:23

  13. Spillulle:
    ”Vi som inte vet något om katoliker”.
    Så klart.
    De kanske bara bakar kakor? :-)

    Lennart W

    10 december 2010 at 19:16

  14. Roland: Nu vet jag inte hur generaliserande jag är: jag skriver ”tycks” och ”många”, inte att det är så att alla katoliker, Jehovas vittnen eller mormoner följer en religiös lednings syn i moraliska frågor. Om du tar en titt på inlägget ovan betonar jag att min kritik inte gäller alla katoliker utan de katoliker som per automatik följer den religiösa ledningens diktat i moraliska frågor. Att jag trots allt nämner dessa tre religiösa grupper har att göra med att deras ledningar gör anspråk på att besitta något slags högre kunskap i uttolkningen av moraliska sanningar – och att de som avviker från i alla fall vissa av dessa bestraffas på olika sätt (t.ex. förbjuds att ta nattvard eller utesluts). Jag har själv observerat hur Jehovas vittnen fungerar på nära håll. Där tar organisationens ledning i Brooklyn ställning i en rad moraliska frågor – ett exempel är synen på blodtransfusion – och medlemmarna måste följa deras diktat – eller uteslutas. Bland Jehovas vittnen finns då, som jag ser det, två kategorier av personer: de som per automatik följer diktaten och anammar de moraliska uppfattningar ledningen förmedlar som sina egna (det är den kategorin jag kritiserar i inlägget ovan) och de som låtsas göra det men som innerst inne har en annan uppfattning (den kategorin skulle jag vilja kritisera på annan grund: den består av hycklare). Katoliker uppfattar jag i allmänhet som mindre servila i förhållande till påvens och hans medarbetares proklamationer i moraliska frågor – se t.ex. detta inlägg – men det finns säkert ett stort antal katoliker som anpassar sina uppfattningar i moraliska frågor till det påven säger. En sådan icke-autonom hållning ser jag som förnedrande och infantil.

    Niclas Berggren

    10 december 2010 at 19:58

  15. Niclas
    Jag håller med dig i sak, men tycker du generaliserar att detta beteende enbart gäller för Jehovas vittnen och katoliker.
    Jag tror det finns en mängd andra skäl än infantilism och hyckleri att byta åsikt efter en person som har makt över mig. Ex har vi nyligen sett hur Sahlin bytt åsikt om politiken, man undrar varför hon inte stod för sin verkliga åsikt från början. Jag antar att för henne fanns skäl som strävan efter makt eller solidaritet med partiet. Och varför byter hon nu fot? Jag kan tänka mig massor av skäl att hålla med en despotisk chef, i alla fall i den officiella versionen. Jag är ganska övertygad att mytbildningar kan sprida sig inom t ex politiska system där man antingen säger efter som ett mantra eller aktar sig för att ”svära i kyrkan” för att inte bli utstött. Ex ”staten är alltid en usel företagare och därför är utförsäljning av statliga bolag alltid bra” – som jag hörde en minister säga för inte så länge sedan.

    Roland

    10 december 2010 at 20:59

  16. Jag tänker mer som Roland; varför inte följa dem man litar på, som man tror har skäl att veta mer om saken än man själv? Här kan moralen komma från guden, eller från en person som anammat en uppfattning med utgångspunkt fr tron, eller så kan moralen komma från helt andra håll, som t.ex. makttänkande, populism eller likn. Hursom kan man väl inte nedvärdera en person som har den ena eller andra uppfattningen ovan ang påvens kondommoral? Varför skulle man? Och tror man att moralen bottnar direkt eller indirekt i den egna tron, är det väl förnuftigt att följa den?

    Camilla

    10 december 2010 at 21:12

  17. Om man ska lita på någon
    så är det viktigt att veta
    hur denne har fått sin lustiga hatt
    och om hatten är lustig nog
    för rådet man tänker ta.

    För att lita blint
    på vilken hattbärare som helst
    det kan kosta skjortan.

    ccima

    10 december 2010 at 22:38


Kommentarer inaktiverade.

