Nonicoclolasos

O helga natt

It’s that time of the year — och vem framför denna klassiker bättre än Dame Joan?

Written by Niclas Berggren

17 december 2010 den 13:55

Publicerat i jul, musik

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Helt fantastiskt bra!

    Jag tycker ju, som du vet, egentligen illa om alla former av elitism, inkl på musikområdet. Dock synes det mig att det ändå finns vissa gränser som man borde respektera, och grundläggande regler som man borde införa.

    T ex borde man införa någon slags legitimation för att få framföra O helga natt i offentliga sammanhang. I väntan på att en sådan process införs borde man i alla fall se till att särskilt plågsamma inspelningar, som de med Carola och Peter Jöback (de har naturligtvis andra goda sidor), till varje pris undviks.

    Olof Johansson-Stenman

    17 december 2010 at 16:05

  2. Olof: Jag instämmer till fullo. Detta är inte en julsång som lämpar sig för artister av den typ du nämner. Roligt att du också tyckte om detta framförande!

    Niclas Berggren

    17 december 2010 at 17:55

  3. Det skulle väl vara Jussi då.

    Spillulle

    17 december 2010 at 19:38


  4. alltså.

    Spillulle

    17 december 2010 at 19:43

  5. Spillulle: På den manliga sidan torde Jussi vara svårslagen.

    Niclas Berggren

    18 december 2010 at 7:34

  6. Olof o Niclas
    Visst sjöng hon bra. Men jag hade svårt att höra texten o då tyckar jag mig missa den viktigaste delen av sången. För texten är fantastiskt bra. ”O helga natt … då gudamänskan till jorden steg ned. För att försona alla våra synder. För oss han dödens smärta led.” Och ”uti din slav du ser en älskad broder, och se din ovän skall bli dig kär. En hoppets stråle går igenom världen….” osv.

    Jag brukar själv sjunga den på julafton i vår kyrka. Jag sjunger den ackompanjerad med enbart piano. Pianisten är f ö en 77 årig fantastik musiker. Publiken brukar vara sådär 50-60 personer. Jag brukar få mycket uppskattande ord efteråt och jag blir ofta glad själv.

    Blir lite osäker nu – är det bra att jag sjunger den? I min egen mening hör jag till de bättre amatörerna (alltså ingen elit) men sannolikt kan jag inte sjunga den på det sätt som Jussi Björling gör. Har heller ingen ambition att sjunga på det sättet. Är det bara opera-artister som får sjunga vissa låtar? Jag tycker att jag ibland lider av dessa tonmaskiner som lägger på så mycket vibrato, klang o coloratur att det förtar det bakomliggande budskapet.

    Roland

    18 december 2010 at 13:55

  7. Roland: Dame Joan fick ofta utstå kritik för att hennes diktion inte var den bästa. Det må ses som en av hennes (få) svagheter rent allmänt; men i det här fallet ser jag det som en bonus. Julsånger blir betydligt bättre om det bakomliggande budskapet inte kommer fram.

    Niclas Berggren

    18 december 2010 at 13:58

  8. Niclas
    Anade det. Kan bara säga att du missar något väsentligt. Passa på o gå nånstans för att lyssna på sången ”live” så kanske du förstår vad jag menar. God Jul i alla fall.

    Roland

    18 december 2010 at 14:18

  9. Roland: God jul!

    Niclas Berggren

    18 december 2010 at 14:21

  10. Roland, så länge du höjer dig över den här versionen så kan du väl hållas:

    Spillulle

    19 december 2010 at 0:44

  11. Spilulle
    Jag brukar inte waila, i alla fall inte när jag sjunger O helga natt. Så jag fortsätter då.
    Önskar dig en riktigt God Jul

    Roland

    19 december 2010 at 13:34

  12. Detsamma!

    Spillulle

    21 december 2010 at 1:19


Kommentarer inaktiverade.

