Nonicoclolasos

Bör man skaffa julgran?

Det är julafton, och i och utanför många svenska hem återfinns julgran, fint dekorerad med kulor och ljus. Hur ska man se på denna typ av dekoration om man inte, vilket är brukligt historiskt, på ett positivt och bejakande sätt associerar den till den kristna traditionen? Jag ser tre förhållningssätt:

  • Man accepterar och firar julen och stora delar av dess inramning, bl.a. i form av julgran, samtidigt som man inte känner till eller struntar i dess kristna konnotationer.
  • Man förkastar julen därför att man känner till och reagerar negativt mot dess kristna konnotationer.
  • Indifferens.

Den första hållningen, jul men utan religion, tror jag numera är den vanligaste — och det är en hållning jag uppmuntrar och praktiserar för egen del. Den andra hållningen, ingen jul pga. kristen religion, tror jag i huvudsak intas av vissa religiösa — av kulturella skäl (som för en del judar) eller av dogmatiska skäl (som för Jehovas vittnen) — och av en del militanta ateister. Jag har inget emot denna hållning, även om jag finner den överdriven för egen del (t.ex. brukar jag gå på julkonserter i kyrkor). Den tredje hållningen är egentligen min egen just när det gäller julgran. Själv har jag alltid firat jul i närvaro av en sådan, men det beror på att mina föräldrar ser det som självklart, inte på att jag själv gör det. Finns julgran på plats är det inget jag bryr mig om; finns en sådan inte på plats är inte heller det något jag bryr mig om. Om jag inte firade jul med familjen (vilket jag alltid gör) skulle jag inte fira jul i närvaro av julgran.

Det jag ogillar är när julen nyttjas av läskiga personer för att sprida religiös propaganda, särskilt till oskyldiga barn, med eller utan julgran.

God jul, kära bloggläsare!

Se även inläggen ”Den vidskepliga julen” och ”Bör man säga ‘god jul’?”.

Written by Niclas Berggren

24 december 2010 den 7:29

Publicerat i jul, religion, vidskepelse

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. God jul kära bloggskrivare!

    Håkan Borg

    24 december 2010 at 7:40

  2. Du har blivit mesig.

    Bättre analys av den ”kristna” julen ges här:
    http://blogg.tianmi.info/2010/12/24/ror-inte-min-jul/

    Thomas

    24 december 2010 at 8:28

  3. Jul är en germanisk förkristen helg. Den har inget med Jesus att göra. Kristusmäss, som av praktika skäl firas samtidigt, firar inte jag.

    I mitt hus kommer inte Sankt Nikolai. Vi har en jultomte, tomten är ju en traditionell okristen figur.

    Fast jag lyssnar gärna på carols, dom är fina. En Favorit är ”Merry Fucking Christmas”.

    Lennart Regebro

    24 december 2010 at 9:53

  4. Att julen är en förkristen tradition ser jag knappast som en ursäkt — asatron är ju knappast mer rationellt att tro på än kristendomen.

    Själv intar jag dock, i likhet med Niclas, den tredje hållningen: det skulle aldrig falla mig in att skaffa en julgran, men ej heller att försöka övertyga mina föräldrar, som jag alltid firar jul hos, att de bör undvika att skaffa en.

    David Bergkvist

    24 december 2010 at 12:01

  5. Seden att ta in träd kring vintersolståndet är ännu äldre än asadyrkan.

    Petter

    24 december 2010 at 12:15

  6. Vad är det för irrationellt religiöst med att fira att det är midvinter?

    Lennart Regebro

    24 december 2010 at 13:47

  7. Personligt er jeg egentlig ligeglad med, hvorfor vi fejrer jul. Det er en hyggelig tradition som jeg deltager i med glæde sammen med familie og venner. Så jeg er helt enig med Niclas. Glædelig jul, allesammen!

    Christian Bjørnskov

    24 december 2010 at 14:11

  8. Gran eller inte gran osv är väl OK, men rör inte Kalle Anka!

    Snart dags för favoriten: Tjuren Ferdinand (visst är han homo..?)

    Lennart W

    24 december 2010 at 15:23

  9. haha. Och du är inte en militant ateist?!

    Andreas

    17 december 2011 at 13:30


Kommentarer inaktiverade.

