Nonicoclolasos

Behovet av en ny norm

Richard Posner påpekar att det inte är lätt att få bort en gammal norm — och att det är ännu svårare att skapa en ny. Det bör inte hindra oss från att försöka då och då.

Jag plågas mycket av att befinna mig nära hostande och nysande människor (låt vara att min bacillskräck är mindre grav än Gödels). När jag funderar på lösningar på detta problem är det, förutom undvikande av handskakningar och frekvent tvagning av händerna, användande av munskydd som infinner sig som idé. (Jo, munskydd hjälper.) Problemet är bara att man anses som lätt (eller svårt) galen både om man själv bär munskydd och om man ber någon annan att bära munskydd. Detta är ett fall av en ineffektiv social norm. Denna norm behöver ersättas av en ny, som bygger på omsorg om medmänniskor. Det är den som hostar och nyser utan munskydd som ska anses galen (eller åtminstone elak) och som bör utsättas för social bestraffning.

Den svåra frågan är hur det går till att byta norm. Kan offentliga förebilder vara en väg framåt? Om kungen, Lill-Babs och Gunde Svan börjar använda munskydd offentligt kan andra tänkas följa efter (vissa kan vi dock klara oss utan i denna kamp). Problemet med att börja som enkel privatperson är att normen antagligen är sådan att det krävs en viss (koordinerad) andel som utmanar den: gör enstaka individer det kommer de bara att betraktas som galna, i enlighet med rådande norm. Här krävs ett samlat angreppssätt — man måste nå en tipping point.

Finns andra sätt än att använda offentliga förebilder? Kanske kan Folkhälsoinstitutet göra nytta genom att sprida information och driva kampanj? Kanske kan skolor införa en regel om munskydd? Kanske kan entreprenörer designa vackra och färgglada munskydd — munskydd som fashion statement? Kanske kan livsmedelsbutiksägare börja saluföra munskydd efter initiativ ovanifrån? Kanske kan man peka på erfarenheter från andra länder?  I Japan verkar man ha lyckats nå en annan jämvikt än den som dessvärre råder i Sverige och de flesta andra länder jag vistas i.

Nu krävs krafttag!

Not 1: En liten risk med mitt förslag är att det i nuvarande läge kan vara så att många hostare och nysare stannar hemma istället för att gå ut och smitta ned andra. Om användande av munskydd inleds i breda folklager kan den typen av omtänksamma peresoner börja tänka att de kan gå ut, bara de bär munskydd. Eftersom det antagligen smittar mindre när hostare och nysare stannar hemma, jämfört med om de går ut med munskydd, kan åtgärden bli kontraproduktiv. (Läs vidare om Peltzman-effekten.) Å andra sidan måste man beakta intäktssidan av att hostare och nysare blir mer mobila: de kanske därigenom kommer att kunna vara mer produktiva, vilket kan gynnas andra; dessutom kommer de antagligen själva att bli lyckligare, när de kan komma ut och röra sig. Kan detta t.o.m. tala för statliga subventioner av munskydd?
Not 2: Läsare av F. A. Hayek inser att jag här förespråkar ett slags konstruktivism — och här försöker jag försvara mig.
Not 3: Jag har tidigare skrivit om en annan ineffektiv norm
Not 4: Jag ser ett problem med förslaget: staten kan tänkas vilja motarbeta det då det kan försvåra bekämpningen av terrorism och annan brottslighet. Bovar kan dölja sig bakom munskydd.

Written by Niclas Berggren

3 januari 2011 den 4:33

16 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Niclas

    Som jag tidigare har nämnt företräder Du en syn som är fullkomligt människo- och immunförsvarsfientlig.
    Immunförsvaret håller sig alert genom att hela tiden bekämpa olika typer av fientliga angrepp mot organismen, ungefär som träning och rörelse motverkar kroppslig degeneration och spontant sönderfall.
    Det Du rekommenderar i Ditt fullständigt psykotiska varklighetsförnekande, är att man för att inte slå/skada sig skall framleva sitt liv i madrasserad cell, och överhuvudtaget akta sig för att lämna den, helst få laboratorieanskaffade sterila näringslösningar direkt insprutade i blodet samt tredimensionell porrfilm i cellen utan bakteriefyllda partners.
    Det kallas att vara åskådare till livet.

    Vill man lära sig flyga, måste man våga hoppet…

    Men det är bara min personliga åsikt, behöver för den skull inte vara korrekt…

    Kristian Grönqvist

    3 januari 2011 at 11:18

  2. Niclas

    Men det påminner lite om den tendens som samhället genomgår nu. Alla skall ha rätt.
    Minsta minoritet har lika stor rätt att tas hänsyn till som stösta majoritet.
    Samhället är inte längre heteronormativt heller. utan lika mycket homonormativt, queernormativt, och vad-tusan-som-helst-normativt.
    ”Det mångkulturella samhället” som inte är emot någonting.
    Så långt helt OK.
    Men det har börjat röra i riktningen att de som har fel också har rätt(exempelvis rektor på Södertörns Högskola). Och då kolliderar det plötsligt med dina egna teser.
    Du har alltid hävdat att det som leder till gott för de flesta överstiger det som är gott för några. Om allt fler skall ta hänsyn till allt färre så leder det i extrapoleringen till anarki…
    Och så vill Du väl inte ha det?
    Dom som vill nysa på ett gammaldags vis måste väl för tusan få göra det, utan att en försvinnande lite minoritet lägger sig i…eller?
    Skall alla människor på jorden ha ansiktsskydd för att en minuskul minoritet i världen är bakteriofoba?
    Skall alla människor som vill krama varandra som hälsning eller ta varandra i hand, pga Kim il Jung och Niclas förbjudas det?
    Skall alla kvinnor på jorden tvingas att bära burka, för att en del av jordens misogyner tycker det?
    Jag skulle vilja på ett nyanserat sätt ha en skildring över på vilket sätt det går ihop med ditt i övrigt mycket rationella sätt att resonera?

    Kristian Grönqvist

    3 januari 2011 at 11:41

  3. Kristian Grönkvist

    Är du en sån där som tycker att folk inte ska tvätta händerna när de varit på toa heller?

    Örjan

    3 januari 2011 at 12:07

  4. Jag tror du angriper problemet från fel håll. Det är betydligt mer effektivt att förbättra sitt eget immunsförsvar så att man blir mer motståndskraftig mot infektioner. Om alla gjorde på det sätter skulle smittorisken minska radikalt. Hur man förbättrat sitt immunförsvar? Ja, det finns många sätt; tillräckligt med sömn, god kost, motion, åtgärda D-vitaminbrist (kostillskott alt regelbundna solsemestrar). Med ett fullgott immunförsvar gör man sig dessutom inte beroende av andra, utan tar saken i egna händer och får kontroll.

    Gunnar

    3 januari 2011 at 15:09

  5. Sälj munskydd i alla barnbutiker, dvs inrikta sig först och främst på små snoriga innerstadsbarn för att sedan nå deras föräldrar.
    Den som nu går m munskydd antas ha en dödlig sjukdom, vilket stigmatiserar användandet. Hur göra? Jag tror att det skulle kunna fungera om man lyckades koppla samman användandet av munskydd med ett överhuvudtaget ”fint” sätt. Att den som bär munskydd inte är den typen som hostar omkring sig, med eller utan skydd. Men att den som går utan munskydd är en sjaskig typ. En annan idé vore att sprida uppfattningen om att förkylda människor sprider illaluktande andedräkt, och att ett munskydd botar saken, dvs gott doftande mintskydd.

    Camilla

    3 januari 2011 at 19:02

  6. Örjan

    Jag tycker folk skall tvätta sig till jul, vare sig det behövs eller inte.

    Kristian Grönqvist

    3 januari 2011 at 19:17

  7. Innan de dreglar över julborden.

    Camilla

    3 januari 2011 at 21:07

  8. Varför ser man munskydd överallt i Japan, även när bärarna knappt hostar? Varför är svenskar så ouppfostrade så de inte bryr sig om medmänniskornas och samhällets bästa? Lortsverige lever fortfarande i hög grad, många stinker både svett och rök samt tvättar sällan händerna eller resten av kroppen. Problemet ligger hos personer som Kristian som tycker allt ska vara ”grabbigt” och att ”ingen har dött av lite skit”.

    KB

    5 januari 2011 at 1:03

  9. Kristian – munskydd är bara ett grovt galler, ungefär som gallret kring elefanterna i djurparken. Det fungerar preventivt i viss omfattning, men ger självklart ändå utrymme för stimulans av immunförsvaret.

    Det handlar inte om att täcka hela kroppen med ogenomtränglig plast….

    Robert

    5 januari 2011 at 1:20

  10. KB och Robert.

    Nu talar Ni mot bättre vetande. Allergier är ett utmärkt exempel. Slå upp lite medicinsk litteratur. Notera skillnaden i Östtyskland sedan muren revs. Eller andra öststater för den delen.

    Det som inte dödar, det härdar

    Gammalt djungelordspråk

    Kristian Grönqvist

    5 januari 2011 at 11:59

  11. Till övriga bakteriofober en rekommendation till nästa midsommar: ”Undvik julruschen, BADA NU…”

    Kristian Grönqvist

    5 januari 2011 at 12:11

  12. Men Kristian, innebär det att jag, som åker tunnelbana nära dagligen, är mkt starkare än de som bor på mindre orter? Att jag, som dessutom arbetar inom vården, är en riktig överlevare! En sådan som jag kan välan i alla fall få försöka skydda mig?

    Camilla

    5 januari 2011 at 17:49

  13. Första steget till framgångsrik institutionell förändring (öven av informella institutioner, som sociala normer) är att övertyga alla om att en annan jämvikt är överlägsen.

    Din första uppgift blir alltså att få fler att inse att det skulle vara bättre – antingen en svag Pareto-förbättring, en Kaldor-Hicks-förbättring eller en rent utilitaristisk kalkyl – med munskyddsnormen.

    Jag gissar att det hela går i stöpet redan där (vilket möjligen bekräftas av kommentarerna ovan)

    bergh

    7 januari 2011 at 7:50

  14. Jag noterade när jag var i Saigon, Vietnam, att en övervägande majoritet av motorcykel- och mopedåkarna (vilka är många!) använder munskydd. Samma sak i Bangkok och säkert i andra städer med mycket avgaser. Förnuftigt. I Saigon fanns dessutom mycket vackra och roliga munskydd till salu. Paljettprydda för kvinnor (antar jag) och med djurnosar för barn. Kanske vore något?

    (Moped- och motorcykelåkarna hade också riktigt snygga hjälmar! Är övertygad om att cykelhjälmar i den designen skulle användas betydligt flitigare än de hjälmar som ofta ligger på någon hylla och skräpar i svenska hem.)

    Camilla

    7 januari 2011 at 9:18

  15. Camilla

    Jag har som du, tidtals jobbat i sjukvården. Aldrig varit förkyld. Ingen intäkt för någonting. Jag kanske bara råkar vara stark precis som Du.
    Ärlig fråga. När åkte Du tunnelbana själv med munskydd? Kan man få ett ärligt svar?
    För mig får du gärna göra det.
    Har man en defekt på immunförsvaret bör man göra det, för sin egen skull.
    Men man skall inte tvinga andra att göra det mot sin vilja eller för att själv inte verka avvikande.

    Att folk i Bangkok och Hanoi har munkydd, förvånar ingen som varit där den senaste tiden. All den tvåtaktsröken gör tillvaron med partiklarna olidlig.
    Om man tycker munskydden är charmiga, så har man inte bott där nog länge, utan bara åkt igenom på väg till stranden.
    Aldrig att jag sätter ett munskydd på mig, eller flyttar till en stad, om jag inte måste.
    Men det är förstås ett privilegium att ha det som jag i hjärtat av Härjedalen…

    Kristian Grönqvist

    7 januari 2011 at 10:16

  16. Kristian, jag vill inte heller använda munskydd..
    ”Tvånget” kommer vi människor aldrig ifrån, även om det kan hållas inom mer vettiga ramar än idag.
    Jag själv anser det fel att det anses mer rätt att nysa rakt ut än att bära munskydd. Jag kan tänka mig en lätt normförskjutning. De allra flesta kommer ju kunna följa den, jag gillar inte normer som stänger ute människor. Den enda risken, som jag ser det, vore tyvärr att människor skulle bli än mer barnfientliga.

    Camilla

    7 januari 2011 at 11:58


Kommentarer inaktiverade.

