Nonicoclolasos

Om USA:s delstater vore länder

The Economist visar en aktuell översikt av vilka länder som ligger närmast USA:s delstater i termer av BNP:

Sveriges BNP ligger alltså närmast North Carolinas. Kartan ovan är också intressant i det att den möjliggör ett geografitest: vet du vilka alla USA:s delstater är?

Written by Niclas Berggren

15 januari 2011 den 14:44

Publicerat i USA, välstånd

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sen jag slutade förväxla Nebraska och Iowa så brukar jag ha alla rätt på den där sortens blindkartor.
    Däremot har jag svårt att förstå vad jag ska göra med kunskapen att BNP i Vermont mest liknar Jemens.

    swingthatcat

    15 januari 2011 at 20:12

  2. Nej jag vet definitivt inte var alla delstater ligger..

    Andreas

    16 januari 2011 at 11:02

  3. Kan de jag har varit, ca 1/4 av dem, + ytterligare ung. lika många, men sen blir det lite jobbigare. Har lätt förväxla Iowa och Ohio för att de låte ung. likadant..

    Kul karta! Har själv konstaterat att det är många svenskättlingar i ”Thailand” och ”Finland”, vilket kan bero på att de staterna är ganska lika Sverige i många avseenden. Och ”Sri Lanka” är så glesbefolkat att McDonalds struntar i det, förutomn Rapid City och kanske något ställe till. Undrar hur nöjd Sarah Palin är med att bo i ”Oman” (eller om det nu är ”Kuwait” nu för tiden)?

    Lennart W

    16 januari 2011 at 22:41

  4. […] USA må känna sig hotat av Kina rent ekonomiskt. Men för att vi inte helt skall tappa perspektivet kan det vara intressant att titta på denna bild (hittad hos Nonicoclolasos). […]


Kommentarer inaktiverade.

