Nonicoclolasos

Det börjar inte med teori

Wittgenstein:

Goethe: ‘In the beginning was the deed’. A new motto for me! The deed, the ACTS, come first, and then later some THEORY.

Ett upprop mot överintellektualisering?

Written by Niclas Berggren

20 januari 2011 den 15:21

Publicerat i filosofi

14 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men han har ju fel! I begynnelsen fanns Ordet.

    Patrik Lindenfors

    20 januari 2011 at 15:23

  2. Personligen tycker jag inte att filosofi och mysticism är en särskilt lyckad kombination.

    Olof Johansson-Stenman

    20 januari 2011 at 16:43

  3. Hehe, ja apropå detta, så säger vissa etik-filosofer att alla moralargument och moralteorier som väljs när man resonerar egentligen är ett krångligt sätt att säga: ”Jag tycker så här, det här känns rätt, och nu ska jag applicera några teorier som stämmer in på mina känslor”

    Cecilia

    20 januari 2011 at 17:14

  4. I praktiken har Du väldigt rätt Cecilia.
    ”Jag tycker att det här är intelligent, tycker Du det också… Vill Du göra barn med mig?

    Kristian Grönqvist

    20 januari 2011 at 17:31

  5. Cecilia: Ungefär så gör jag!

    Niclas Berggren

    20 januari 2011 at 20:20

  6. Ja, fast i motsats till W så låter nationalekonomerna the deed styras av teori. En ny monadlära.

    Jens

    20 januari 2011 at 21:36

  7. Nationalekonomin är deduktiv. Andra samhällsvetenskaper är induktiva. Vi ser verkligheten först och funderar på hur teorin kan utformas för att förklara det vi ser. Det ger mer realism och en bättre koppling mellan teori och verklighet. Wittgenstein har med andra ord helt rätt – det är så forskning ska gå till.

    Soc

    20 januari 2011 at 22:06

  8. Soc.

    Inte för att jag vill diskriminera Nek:are. Men tror Du inte Archimedes eller Newton först såg ett händelseförlopp och sedan funderade på hur det kan ha gått till.

    Däremot är religioner ett annat kapitel. Där bestämmer man sig först för hur det gick till, sen försöker man med våld anpassa världen till kartan…

    Kristian Grönqvist

    20 januari 2011 at 22:31

  9. Niclas, det där är djupa grejer! Läs gärna första stycket på sidan 24 i den här vackert betitlade boken av Bernard Williams…

    http://books.google.com/books?id=CYNufgD5K6sC&lpg=PR1&dq=in%20the%20beginning%20was%20the%20deed&hl=sv&pg=PA24#v=onepage&q&f=false

    Björn

    20 januari 2011 at 23:11

  10. Soc&Kristian, Vetenskap och teori innebär väl inte ”handling” hursom? Bara grunder för ytterligare teori inom alla de fält. Evidensbaserade saker som ska in i PM och dryftas på möten. Och kanskekanske når de ut i praktiken, till händerna, verkligheten.
    Jag vet precis vad det här handlar om, jag är ingen ”görare”. Tror det är medfött. En del gör, så fort de kan. En del tänker, så snart de har tid över. Fast man kan nog träna bort det litegrann.

    Camilla

    20 januari 2011 at 23:35

  11. Finns det ingen brygga här (mellan deed & theory): Vad sägs om mitt fält, statistiken?

    Cecilia

    21 januari 2011 at 3:13

  12. Björn: Tack! Det var i sanning djupa grejor, det! Måste smälta det jag just läste.

    Niclas Berggren

    21 januari 2011 at 6:17

  13. Snarare en upprepning av den falska dikotomin mellan tanke och handling.

    AR

    22 januari 2011 at 4:39

  14. Soc: Även Nationalekonomin har självklart nytta av induktion. Sen att de flesta nationalekonomer som Krugman, mfl, inte är kapabla till det är en annan sak.

    Titta till exempel på George Reisman.

    AR

    22 januari 2011 at 4:41


Kommentarer inaktiverade.

