Nonicoclolasos

Vad kan ersätta religion?

Professorn i filosofi Daniel Dennett har funderat på hur religion kan ersättas:

Jodå, visst finns det en del inspirerande religiösa företeelser: musik (Mahalia!) och kyrkobyggnader t.ex. Sådana kan man med fördel njuta av, utan att bry sig om budskapet. Själv är jag dock fullständigt ointresserad av vissa av de inslag i religion som Dennett menar kan behövas (utan en religiös dimension) — ceremonier, ritualer och gemenskap. Men om andra människor anser sig behöva dessa ting, visst, då är det prima om de sakerna kan tillhandahålla på ett icke-religiöst sätt. Kan de dessutom minska efterfrågan på religion, desto bättre!

Written by Niclas Berggren

27 januari 2011 den 15:31

Publicerat i religion

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Måste hålla med Dig. Finner inte att en ersättare är nödvändig om man är intresserad av evolution.

    Kristian Grönqvist

    27 januari 2011 at 16:07

  2. Daniel Dennett anser att ceremonier, ritualer och gemenskap har evolutionära fördelar och att detta förklarar religionens starka ställning. Dennetts evolutionära förklaring till religion mynnar ut i tesen att en religiös livsstil visat sig fungera väl för den som vill ha mer sex med snyggare människor. Han kanske har rätt, men jag vill nog gå ett steg längre och hävda att religion inte skiljer sig från andra mänskliga fiktioner om metafysiska antaganden. Det är därför uppenbart falska floskler som ”människors lika värde” fått sådan spridning. Fiktionen är ofta mer attraktiv än sanningen.

    Christopher Aqurette

    27 januari 2011 at 16:51

  3. De historierna har vi redan. Den fullständigt ointressanta lottningen av spelordningen i fotbolls-VM, Eurovisionsschlagern, Kalle Anka på Julafton, Grevinnan och Betjänten på Nyår, Valen, Olympiska spelen Vuxendagis på V75, etc etc.

    Kristian Grönqvist

    27 januari 2011 at 18:06

  4. I egenskap av f.d. kristen som verkligen saknar ritualer, ceremonier och gemenskap /av ett slag som verkligen känns meningsfulla/ tycker jag nog att Dennett har en poäng. Jag tror dock att det blir svårt att konstruera något som får samma emotionella kraft. Det är ju just känslan av äkthet och sanning som får religionens ritualer, ceremonier och gemenskap att kännas så angelägna och viktiga. De flesta av Kristians exempel på alternativa möjligheter saknar den äktheten, möjligen med undantag för politiska val. Deras utfall innebär en reell och viktig skillnad för människor.

    Elin I.

    27 januari 2011 at 20:59

  5. Niclas säger sig vara ointresserad av :

    ceremonier, ritualer och gemenskap

    Jag tycker att denna blogg motbevisar denna tes.

    Här finns tydliga inslag av alla tre komponenterna ceremonier, ritualer och gemenskap.

    Anders B Westin

    27 januari 2011 at 23:02

  6. Humanisterna har konfirmation och begravning så alla behöver nog ceremonier.

    Stockholmare

    27 januari 2011 at 23:31

  7. Jag behöver överhuvudtaget inga ceremonier eller ritualer men det skulle vara trist att leva utan olika gemenskaper, t ex med goda samtal, motion – men då gemenskaper fria från fåniga infantila traditioner så klart!

    Martin

    27 januari 2011 at 23:43

  8. Som 13-åring gick jag med i SSU. Var ”politiskt medveten” och så. Hörde talas om något som kallades för ”alternativ jul”, utan julgran och julklappar och annat tjafs. Lät jättebra tyckte jag, och snackade om det hemma också. Dumma mamma fattade ingenting. Och hon tyckte JAG var dum.

    Jag VAR dum, förstår jag nu. Helt otroligt dum, och otacksam. Som hon slet för att göra det mysigt. Och mysigt blev det ju faktiskt, med juldukar, julgran, leande ljus, julmusik, kanske en julmässa iaf på radion. Tur vi aldrig som jag ville. Vilken öken det hade blivit.

    Ang. Dennet tror jag han är inne på något bra här.

    Lennart W

    28 januari 2011 at 0:30

  9. En sak jag finner intressant med Dennetts synsätt är att det antagligen inte är tillräckligt med ”rationalistiska” argument för ateism: det människor söker, psykologiskt, i religion behöver, för att de ska vara villiga att lämna den, möjligen ersättas av något annat, också på det psykologiska planet. Frågan är i vilken mån religionen ska kopieras i ett sådant projekt. Vill folk verkligen ha kvasi-dop och kvasi-konfirmation (i stil med det Humanisterna erbjuder), eller kan helt andra ceremonier och ritualer komma till pass?

    Niclas Berggren

    28 januari 2011 at 8:49

  10. Ceremonier och ritualer är en enskild sak, de kan man använda i rent rationella stunder, som vid en smärtsam omläggning av ett sår t.ex.. De får mig ytterst att tänka på traumatiserade människor som gungar fram och tillbaka, finner ett upprepande som fyller en sammanhållande funktion, som samlar jaget. Eller på musik, med upprepningar som binder samman känslan allt starkare tills extasen är nära, det gäller inte bara religiös musik.
    Traditioner innehåller ritualer, rutiner, upprepningar, och att man vet vad som ska ske.
    När det gäller dop et.c., behövs dels ritualen, men också ngt den står för, en stark känsla. Man bör alltså söka orsaken till traditionen innan man söker efter ritualer. Tomma ritualer kommer duka under. (När det gäller bröllop räcker allas tro på kärleken gott och väl i nutiden!)
    ”Sanning” är ju verkligen ett begrepp att rannsaka. Jag hävdar fortfarande att det är upplevelsen av sanning, inte sanningen i sig, som ger individen tillfredsställelse. Bland patienter tror jag att det ofta är två sanningar som figurerar, den vetenskapliga/medicinska och patientens inre sanning. Och den inre sanningen behöver kunna omfatta allt hos patienten, dvs sjukdomen, livssituationen, dödstanken, tidsperspektiv…allt. Medan det vetenskapliga greppar enbart ett perspektiv i taget. Och att dela upp världen i olika perspektiv, om än ”sanna”, ger inte tillräcklig hjälp för individen att ”hålla ihop”.
    Det intressanta är att patienter oftast tycks klara att acceptera 2 sanningar parallellt. I alla fall så länge de inte konkurrerar mot varandra.

    Camilla

    28 januari 2011 at 11:55

  11. Hört talas om fotboll? Det fyller upp det där vaccumet, religionen tycks lämna efter sig, hos miljontals människor.. Om det är positivt eller negativt låter jag förbli osagt.

    Chrisse

    2 februari 2011 at 10:16

  12. Chrisse: Fotbollsgudar!

    Niclas Berggren

    2 februari 2011 at 10:18

  13. Verkligen bra av Dennet!

    Lennart W

    2 februari 2011 at 11:32

  14. Lennart W: Antag att du hade fått din vilja fram. Då hade det förvisso kunnat visa sig att det var en jättedålig idé, och ni hade fått en dålig jul en gång, och sedan hade allt varit som vanligt igen. Men det hade också kunnat visa sig att din mor lagt ner allt det där arbetet i onödan, varvid hon skulle slippa det i framtiden. (Fast jag hoppas att ni numera, i händelse att ni fortfarande firar jul tillsammans, delar arbetet jämlikt.)

    David Bergkvist

    2 februari 2011 at 14:08

  15. Riktigt trevligt må jag säga! :) <3

    Hasse "Haze" Nyberg

    6 februari 2012 at 10:29


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: