Nonicoclolasos

Ljus som tecken på tillväxt

William Easterly presenterar uppsatsen ”Measuring Economic Growth from Outer Space”, som har följande ansats:

GDP growth is often measured poorly for countries and rarely measured at all for cities or subnational regions. We propose a readily available proxy: satellite data on lights at night.

Följande bild visar hur användande av ljusanvändning kan användas som ett sätt att mätta välstånd och tillväxt, i detta fall för Nord- och Sydkorea. Man anar tillväxt i det ena fallet.

Om förklaringen till skillnaden i ekonomisk utveckling i dessa båda länder, se sektion 3 i bokkapitlet ”Institutions as a Fundamental Cause of Long-Run Growth”:

Korea was split into two, with the two halves organized in radically different ways, and with geography, culture and many other potential determinants of economic prosperity held fixed. Thus any differences in economic performance can plausibly be attributed to differences in institutions.

Written by Niclas Berggren

10 februari 2011 den 5:03

Publicerat i tillväxt, välstånd

17 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sedan är det väl rätt sannolikt att Nordkorea med all sin paranoia har rätt så strikta mörkläggnings-riktlinjer, för att förstärka 1984-känslan hos befolkningen. Inte för att jag känner något behov att försvara Nordkorea.

    Johan Lundgren

    10 februari 2011 at 8:47

  2. (Bilderna får mig att tänka på patologernas visning av maligna cellers spridning)

    Camilla

    10 februari 2011 at 8:51

  3. Nog för att jag håller med dig, men för den utomstående verkar det som en allegori på Spara och Slösa.

    Kristian Grönqvist

    10 februari 2011 at 10:17

  4. Hur är färgskalan vald där egentligen? Kan spela roll för hur en sån där jämförelse ter sig, spec. när det gäller tillväxten.

    Lennart W

    10 februari 2011 at 10:30

  5. Är det bara mina ögon som spelar mig ett spratt, eller kan man inte också skönja att ljuset blivit svagare i Nordkorea, dvs negativ ekonomisk tillväxt?

    Rudis

    10 februari 2011 at 11:32

  6. Rudis: Jag tror inte att dina ögon spelar dig ett spratt. Mer konventionella mätmetoder indikerar sänkt välstånd i Nordkorea.

    Niclas Berggren

    10 februari 2011 at 11:38

  7. Skulle vara intressant att se en jämförelse med andra länder där tillväxten är i Nord- respektive Sydkoreaklass.

    Camilla

    10 februari 2011 at 13:34

  8. Jag är en inkorrekt, mörkrädd person som inte gillar riktigt nattmörker (”Oooh, så hääärligt ute på laaaandet, där man får sova i riktigt äkta mörker, utan lightpollution”), mer än när jag vill titta efter stjärnor i teleskop. Vill gärna se lyktor & dylikt.

    Cecilia

    10 februari 2011 at 13:40

  9. En sak som jag dock finner beklagligt är att det varit negativ tillväxt ute på havet utanför Sydkoreas sydöstra kust.

    David Bergkvist

    10 februari 2011 at 21:58

  10. David

    De råkade ha ”Den Långa Nattens Festival” just den natten…

    Kristian Grönqvist

    11 februari 2011 at 10:21

  11. Dvs det kan vara något annant än bara ekonomi som inverkar på just de här två dygnen. Även i NK…

    Lennart W

    11 februari 2011 at 17:32

  12. Snyggt Lennart

    Vi talar samma språk ibland.

    Kristian Grönqvist

    11 februari 2011 at 18:56

  13. Lennart, läs gärna pappret innan du påstår saker om det. Självklart mäts inte ljuset vid en enda tidpunkt.

    David, i pappret står att läsa ”Off-shore lights near South Korea in 1992 are from fishing boats shining bright lights to attract photophilic creatures like squid.”

    Nek:are

    11 februari 2011 at 19:27

  14. Nek:are, tack för iaf någon sorts svar. Jag har inte påstått något alls, då missuppfattar du mig. Jag har inte heller tillgång till artikeln (hade jag det hade jag förstås kollar där). Den andra länken i bloggposten ger mig ”det är en bra princip som jag gärna följer när jag kan. Den första länken i bloggpostgen ger ungefär samma sorts info som Niklas ger (med ett kartbildet extra). Den andra länken ger mig bara ”Online access to NBER Working Papers denied, you have no subscription”.

    Lennart W

    12 februari 2011 at 0:23

  15. Fy tusan vilken röra det där blev..
    Ibland går det inte bra med editerandet.

    Lennart W

    12 februari 2011 at 0:24

  16. Tror jag till slut har lyckats hitta en gratis version daterad 21 juli 2009 av artikeln (på Niklas betallänk står det ”Issued in July 2009”).

    Här är en annan något annorlunda version daterad 24 sep 2008.

    NU kan kan jag läsa mig till svaret på mina frågor. Tack till mig själv för det.

    Lennart W

    14 februari 2011 at 16:51

  17. Tuff artikel.

    Men vad ska tillväxtkritikerna säga? Deras kritik bygger ju ofta på det imperfekta BNP-måttet. Och nu påstår Easterly att

    ”Such applications point toward a research program in which “empirical growth” need no longer be synonymous with “national income accounts.”

    (En tredje metod: Antalet uppkopplade HALO 3 spelare:

    http://www.andreasbergh.se/blogg/2010/8/20/halo3-bilden-funkar-igen.html )

    bergh

    16 februari 2011 at 13:34


Kommentarer inaktiverade.

