Nonicoclolasos

Skillnaden mellan en snobb och en excentriker

Mark Oppenheimer har skrivit en fascinerande essä om snobbism: vad den är och vilka dess för- och nackdelar är. Bl.a. gör han följande intressanta distinktion:

Snobbery is the most self-aggrandizing of dispositions, but it is not self-centered. Somebody who truly does not care what other people think—we might call her an eccentric—is not a snob, even if she bears traces of elitism. My friend George, for example, is famous for wearing bowties and blazers everywhere, even to casual brunches. He attended all the fanciest schools, was a fencer in college, and is a partner in a white-shoe Boston law firm. But he is so clearly more interested in self-expression than in what other people think of him that nobody would dare call him a snob. He’s not trying to prove anything by how he lives; he just cannot imagine living otherwise. A man who wears a bowtie to brunch on a Sunday morning is almost inviting derision, and it is a sign of his supreme self-confidence that he persists in doing so. The snob, by contrast, can never quite forget what other people think of him.

Jag undrar här om man inte kan och bör göra en distinktion mellan intellektuell och fysisk snobbism, där den förra rör attityder till andras uppfattningar och sätt att tänka och där den senare rör attityder till andras ägodelar och sätt att presentera sig för världen. Själv känner jag mig lätt obekväm i närvaro av fysiska snobbister, då jag själv (i allt högre grad) har kommit att strunta i sådant som vilka kläder jag har på mig, vilket förstås noteras och ogillas av snobbisterna. (Eller så gillas det, eftersom det får dem att känna sig finare, men jag får i vilket fall en känsla av ogillande, vilket säkert är meningen.) Däremot kan jag erkänna att jag har smått snobbistiska drag på det intellektuella området. Apropå Oppenheimers distinktion tycker jag om intellektuella excentriker. (Urtypen: Russell.) De tycks dock färre än såväl intellektuella snobbister (som jag kan hantera väl) som fysiska excentriker (som jag också känner mig obekväm inför).

För den man som intresserar sig för stil rekommenderar jag Manligheter.

Written by Niclas Berggren

10 februari 2011 den 14:50

Publicerat i ego

12 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Okej, hur får du in nörden och kufen i de här kategorierna?

    Teknologen

    10 februari 2011 at 14:59

  2. Själv snobbar jag genom att inte snobba…

    Kristian Grönqvist

    10 februari 2011 at 15:22

  3. Själv tycker jag det finns väldigt få snobbar i Sverige, men däremot några stilfullt klädda, jag tänker på sådana som antikvitetsexperten Peder Lamm och skribenten Johan Hakelius, båda förmodligen anglofiler. Om man åker över Sundet till Köpenhamn kan man finna en hel del excentriker, dvs. folk som vågar lite mer än i Sverige.

    Stefan Lundin

    10 februari 2011 at 15:38

  4. Stefan Lundin

    Ursäkta mig, men Lamm och Hakelius har blivit parodier på välklädda män. De har tappat känslan för stil och försöker få uppmärksamhet med konstiga mönster och färger. Inte en stil för svenska män!

    Yngve

    10 februari 2011 at 15:56

  5. Yngve
    Så talar en snobb om excentriker.

    Ulf L

    10 februari 2011 at 17:10

  6. Bra inlägg!

    Skymning

    10 februari 2011 at 20:37

  7. Snobbens osäkerhet inför andra, kan ju också yttra sig som en fin känslighet, som om de vore sorten att svimma lätt, som om de levde på 1700-talet. Riktiga snobbar tycks det ganska ont om, jag reagerar med ett leende när man stöter på dem. Dit hör bl.a. de gamla findamerna, så söta med sitt blingbling och små spetsar.
    Däremot finns i Stockholm många stekare, men de är i mina ögon mer släkt m besserwissern. De tillhör nog ofta nyrika familjer, med stort fokus på materiell standard och hävdelse.
    Excentriker finns i alla hörn av samhället, och en del av dem gillar samma sak som snobben. Sammantaget är väl excentrikern ganska inåtvänd, om än utåtvänd också, och intellektuell, vilket kan förklara varför de ofta kan dras åt det snobbiga hållet, med lite kroppsarbete.

    Camilla

    11 februari 2011 at 9:18

  8. Då tycker jag den här skillnaden är mer intressant.

    https://nonicoclolasos.wordpress.com/2008/06/30/skillnaden-mellan-leopard-och-jaguar/

    Jenny

    11 februari 2011 at 9:44

  9. Enligt min erfarenhet finns en enorm skillnad mellan snobb och excentriker: Excentriker umgås med alla möjliga människor, medan snobbar är jättekissnödiga kring ”vilka social sammanhang” deras sällskap tillhör.

    Cecilia

    11 februari 2011 at 10:47

  10. ”Jag undrar här om man inte kan och bör göra en distinktion mellan intellektuell och fysisk snobbism”

    – Varför då? För att du själv är en intellektuell snobb, men däremot inte en fysisk? Eller fanns det någon relevant anledning till att göra skillnad på dessa?

    KM

    11 februari 2011 at 14:13

  11. KM: I citatet lyfts endast den fysiske snobben fram – jag ville helt enkelt bredda perspektivet lite.

    Niclas Berggren

    11 februari 2011 at 14:17

  12. Undrar om gillandet av Beaujolais Noveau tillhör fysisk eller intellektuell snobbism?

    Kristian Grönqvist

    11 februari 2011 at 15:00


Kommentarer inaktiverade.

