Nonicoclolasos

Är förstfödda verbalt duktigare?

Ja, enligt studien ”Does the Birth Order Affect the Cognitive Development of a Child?”, publicerad i Applied Economics:

I find that being the first-born is beneficial even after controlling for (nonlinear) effects of family size and child characteristics. The verbal ability of first-borns is about one-tenth of a SD higher than for children in the middle of the birth order. There is no evidence that last-borns fare better than intermediate children.

En möjlig förklaring är att resurserna i familjen blir lägre per barn när barnen blir fler. Nå, förstfödda må vara mer språkligt begåvade än sina syskon — men det finns tecken på att de också är mer egoistiska och mindre tillitsfulla. Är det då netto bättre eller sämre att vara förstfödd?

Written by Niclas Berggren

12 februari 2011 den 14:50

Publicerat i barn, familjen

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag kan bara bekräfta. Anledningen? Troligtvis pga att min syster fyllde i och berättade för andra vad jag ville. Enligt mina föräldrar så ska jag ha pekat och avgett ljud så berättade min syster. På så vis var jag inte i behov av att prata som liten. Något som resulterade i att jag fick gå hos talpedagog under förskolan och tog sedan in försprånget.

    Stefan Nilsson

    12 februari 2011 at 16:03

  2. Kan det tänkas bero på att det första barnet alltid är så märkvärdigt och att man vill följa med varje sekund av utvecklingen.
    Andra barnet är ju lite Yesterdays News. Tredje: du är ju ett barn, du vet vad som gäller….

    Kristian Grönqvist

    12 februari 2011 at 21:08

  3. Publicerad i Applied Economics? Något märkligt val av tidskrift för en sådan artikel…

    KM

    12 februari 2011 at 23:56


Kommentarer inaktiverade.

