Nonicoclolasos

Hårt budskap

I helgen såg jag filmen The Black Swan, om balettdansaren Nina som går under när hon blir utvald att dansa den kvinnliga huvudrollen i Svansjön (som jag för övrigt också såg i helgen, med The Royal Ballet). Nå, en mening i filmen gjorde starkt intryck på mig. Den uttalas av  balettkompaniets konstnärlige ledare Thomas till en krackelerande Nina:

Stop being so fucking weak!

Hårda ord. Man bör nog vara försiktig med att säga detta till andra — även om man kan frestas i en kultur där var och varannan klagar över att känna sig kränkt — men  det slog mig att jag bör säga detta oftare till mig själv.

Written by Niclas Berggren

8 mars 2011 den 14:44

Publicerat i styrka

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ad notam.

    Patrik Lindenfors

    8 mars 2011 at 14:47

  2. Man vill ju inte vara sjuk eller korkad. Så varför skulle man vilja vara svag? Dock ifrågasätter jag det konstruktiva i uppmaningen. Man blir ju inte stark, frisk eller smart bara för att någon säger åt en, eller att man uppmanar sig själv, att bli det, utan det som krävs är ju konkreta förslag hur den önskade egenskapen kan uppnås.

    David Bergkvist

    8 mars 2011 at 15:36

  3. Jag instämmer till fullo.

    Skulle dock vilja påstå att det är en bieffekt av välfärdssamhället där man lever i en såpass skyddad miljö. Det medför att man inte är van vid att ta ansvar då någon annan alltid ”fixar”.

    I och med den skyddade miljön har man svårt att relatera till hur människor i övriga världen sliter,
    man tappar helt enkelt förståelsen för arbetets syfte.
    Jag tror att vi ur ett samhällsnyttigt perspektiv förlorade mycket när värnplikten togs ur bruk.

    Ännu en märklig bieffekt är hur man i det moderna samhället kräver sympati. I mina ögon har det alltid varit något man får.

    (Förstår om man uppfattar detta inlägget som aningen känslokallt men skulle vilja påstå att jag som person är tvärtom, dock går min sympati till personer som i mina ögon förtjänar det, alltså oftast ej de som begär det).

    Johan

    8 mars 2011 at 16:32

  4. Kan inte låta bli att citera Ingemar Stenmark, när ”Plex” antydde i intrervjun att han hade haft tur i långsvängen:

    ”Jag har märkt, att ju mer jag tränar, desto mer tur får jag…”

    Kristian Grönqvist

    8 mars 2011 at 19:51


Kommentarer inaktiverade.

