Nonicoclolasos

Fallande skattekvot

DI:s ledarsida idag konstaterar att få idag vill höja skattekvoten och presenterar följande figur:

Bra att känna till. En intressant fråga är om regeringen föreslår nya skattesänkningar i vårpropositionen nästa vecka; en annan vilken skattekvoten är vid nästa val, 2014. Vill någon prediktera?

Se även inlägget ”Gäller Wagners lag?”.

Written by Niclas Berggren

5 april 2011 den 15:01

Publicerat i ekonomi, politik, skatt

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nu är min umgängeskrets knappast en balanserad dubbelblind kohort, även om de börjar se dåligt, men i den börjar jag redan känna en klart kyligare inställning till statsministernas förehavanden. Det ryktas om något avhopp till SD nästa val och miljöpartiet när Mona väl kom bort och Juholt inte vaerkar vara villig till samverkan.
    Sett till problemet ifråga, är en skattesänkning rena katastrofen. Fyrtiotalisterna är vår största kohort och i dagarna hamnar de först på sjuhus, sedan på åldringsförvaring. Men de är fortfarande väljare. Alla sparar in på äldreomsorgen och ingen vill heller utbilda sig till vårdbiträde. Vi fyrtiotalister ser vartåt det barkar och blir det inte bot och bättring syns det absolut i nästa val.

    Kristian Grönqvist

    5 april 2011 at 16:25

  2. Kristian:
    Som 80-talist ser jag på pension och framtida sjukhusvistelser som något jag själv bör garantera. Litar inte på stora ineffektiva byråkratier där pengar inte använda så effektivt som möjligt.

    Detta resonemang tillämpar jag både på vänster och högerpartier (Inget är ju riktigt liberalt), skillnaden är dock att högern ger mig en bättre möjlighet att självständigt investera och spara mina pengar medan vänstern tvingar mig att spendera pengar på ineffektivitet.

    Ett stort problem är tidigare generationer som tvingats betala höga skatter och nu tvingas lita på staten, det är en sits jag inte skulle vilja vara i.

    Johan

    5 april 2011 at 20:35

  3. Vid nästa val gissar jag att det ligger på 42,5 – 43 %. Har då bara följt trenden sedan ca 1990 med ögonmått och lite enkelt räknande (verkar falla med ung. 0,5 % per år).

    Nu fattar jag iofs att den där grafen inte alls bara är resultatet av skattepolitik. Den svenska bankkrisen var väl någonstans i början på 90-talet? IT-kraschen år 2000 verkar också ha triggat ett ras i skatterna. Osv. Men i brist på bättre kunskaper å min sida, går jag ändå på den trend man tycks se, och som även verkar stämma bra (enl. mitt ögonmått) med Alliansens första regeringsperiod.

    Att extrapolera lite längs en trend är precis så mycket som jag tycker kan vara acceptabelt i den sorts humbug som kallas för ”teknisk analys”.

    Lennart W

    5 april 2011 at 22:51

  4. Räknade nog lite galet där. 45,8 – 4*0,5 = 43,8.
    Höjer till 43,5 – 44 %.

    Lennart W

    5 april 2011 at 22:55

  5. Johan

    Jag hoppas Du inte har fonder. Utvecklingen där är mycket sämre än man trodde.De vanligaste visar en utveckling som motsvarar madrassen. Med andra ord rejäl förlust.:-)

    Kristian Grönqvist

    5 april 2011 at 23:13

  6. Kristian:

    Har lite fonder, får hoppas att du inte har rätt :>

    Johan

    6 april 2011 at 21:59


Kommentarer inaktiverade.

