Nonicoclolasos

Skatornas vän

Jag har länge förundrats över hur fientliga många är mot skator. ”Schas, bort, den här fågelmaten ska småfåglarna äta” — som om skatornas väl och ve är ointressant. Låt dem svälta. Nå, jag blev därför glad över att läsa följande, av Frank Skinner:

I salute magpies. If I see a magpie on its own, even if there are loads of people around, I salute. Often a subtle salute, which looks like I’m checking my hair, but I know and the magpie knows, so that’s all right.

Written by Niclas Berggren

20 april 2011 den 15:13

Publicerat i djur, känslor, kärlek

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Medhåll, skator är vackra. Fast de äter mina vänner, de gulliga småfåglarna. Ofta skyller man på råkor och kråkor, när fågeläggen stulits och ätits upp, men det är främst skatornas basföda, inte råkornas, om jag förstått rätt.

    Cecilia
    /äter gullig kyckling flera ggr per vecka.

    Cecilia

    20 april 2011 at 17:22

  2. Skator ska väll vara rätt intelligenta? Har för mig att jag såg ett program där skator i viss mån kunde lösa uppgifter tillsammans samt skapa/ nyttja redskap.

    Johan

    20 april 2011 at 18:18

  3. Kom att tänka på skatorna i ”Castafiores juveler”. Smarta men inte så snälla.

    Sofia

    20 april 2011 at 18:20

  4. Jag gillar verkligen kråkor, de är större och kraftigare än man tror. Skator tycker jag är sisådär, de låter skränigt.

    Camilla

    20 april 2011 at 18:45

  5. Skator är fina när truten är stängd.

    Suzy

    20 april 2011 at 22:29

  6. Suzy, som många vackra människor!

    Stefan

    20 april 2011 at 22:41

  7. Nicklas
    Det du gillar hos skatorna är deras atomistisk utanförskap.

    Identifikation.

    Jag gillar ömsinta ömsesidigt beroende Labradorer.

    andersbwestin

    21 april 2011 at 22:25


Kommentarer inaktiverade.

