Nonicoclolasos

Soros om regleringar

Ofta framställs marknadsekonomin som problematisk på olika sätt, vilket får vissa att direkt förespråka statliga ingripanden, utan att reflektera över att även sådana ingripanden kan vara problematiska. Mot den bakgrunden fann jag följande meningsutbyte mellan George Soros och Richard Epstein tänkvärt:

Soros: I think that we would all agree that government regulation is a necessary evil. I don’t know if we could agree with that–

Epstein: Well, but the necessary evil means you set the presumption against it….

Soros: While I argue that markets are unstable, I also agree that regulations are inherently imperfect. In fact, in my writings I have said that they are more imperfect than markets.

Written by Niclas Berggren

23 maj 2011 den 5:38

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vilket förutsätter en – och bara en – måttstock med vilken man mäter perfektion. I ett fragmenterat samhälle med många värderingar torde en sådan måttstock vara svår att hitta.

    Jakob Heidbrink

    23 maj 2011 at 7:08

  2. Jakob: En högst icke-trivial poäng. Jag kommer att tänka på Demsetz kritik av ”the nirvana fallacy” i samband med hur ineffektivitet och marknadsmisslyckande ska förstås.

    Niclas Berggren

    23 maj 2011 at 7:17

  3. Jakob: Jag förstår inte riktigt hur du menar.

    Jag tror att du menar att med heterogena preferenser så är inte Soros påstående korrekt. Men det är ju enkelt att hitta på ett motexempel. Jag och Niclas t.ex. har ju inte samma preferenser, men det verkar som att vi båda håller med om Soros påstående.

    Eller menar du att om man använder en måttstock för att mäta marknadens effektivitet och en annan för att mäta politikens effektivitet, så skulle Soros påstående inte vara korrekt? Det är ju inte heller sant. Vad jag kan se är det bara sant om måttstockarna råkar vara sådana att de båda resulterar i att deras respektive mätobjekt är effektivt – och det behöver ju inte vara fallet. Snarare känns det som ett rätt så extremt specialfall.

    Eller missförstår jag dig?

    Marcus Salomonsson

    23 maj 2011 at 10:14

  4. Marcus: Kan man inte skilja på (i) om en given måttstock tillämpas för både marknad och politik och (ii) valet av (en icke-given) måttstock? I så fall kanske din kommentar i huvudsak rör (i) medan Jakobs rör (ii)?

    Niclas Berggren

    23 maj 2011 at 10:54

  5. Niclas: Ja, möjligen är det något sådant det handlar om. Jag är iofs inte helt klar över hur du menar med (ii). Tänker du ungefär på det som jag skriver om i mitt tredje stycke?

    Sen tycker jag att Soros påstående känns väldigt generellt, och borde vara sant under väldigt många – och realistiska – omständigheter. Det verkar som att Jakob har den motsatta uppfattningen.

    Marcus Salomonsson

    23 maj 2011 at 11:42


Kommentarer inaktiverade.

