Nonicoclolasos

Viktminskning

Den 4 april var jag på runtinkontroll av min hälsa på Sophiahemmet. Det meddelades mig då att jag vägde 96,7 kg, en uppgång med ca 12 kg på två år. Jag hade förvisso noterat min viktuppgång: inte minst genom att kläder hade blivit för små. Jag beslöt mig omedelbart för att gå ner i vikt, av såväl hälsomässiga som estetiska skäl. Dels utökade jag min motionsinsats, från att simma två gånger per vecka till att istället göra det tre gånger per vecka (1300 m per gång) och från att springa på löpband två gånger per vecka till att istället göra det fyra gånger per vecka (5,5 km per gång); dels ändrade jag min kost och slutade helt med bröd, pasta, ris, godis, potatis, alkohol och annat med mycket kolhydrater, fett och kalorier i sig. Det har blivit mycket havregrynsgröt med skivad frukt.

Resultat illustreras i detta diagram:

Jag är mycket nöjd med denna viktminskning ned till 84,3 kg, vilket innebär en nedgång med 12,4 kg eller ca 1,8 kg per vecka under totalt sju veckor. Jag kommer nu att äta lite mer godsaker igen, om än mindre än tidigare. Jag kan slutligen nämna att jag har gått ner i vikt en gång förut, under det år jag tillbringade som gästdoktorand i USA (1993/94). Då minskade jag från drygt 100 kg till 72 kg.

Written by Niclas Berggren

25 maj 2011 den 15:21

Publicerat i estetik, hälsa, vikt

22 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wow!

    Jag har hört att man genom att äta 1000 kcal mindre/mer än man gör av med per dag går ner/upp i genomsnitt 0,5 kg i veckan. Jag har provat och kan intyga att det stämmer ganska bra.

    Med tanke på att en genomsnittlig man gör av med ca 2500 kcal är din bedrift mäkta imponerande!

    Camilla

    25 maj 2011 at 16:06

  2. Gick själv ned 10 kg under 20 veckor genom att bara sluta dricka choklad från automaten på jobbet och äta kakor och snickers och likn. Tränade iofs också en del men det hade nog mindre effekt. Enl. min pulsklocka måste jag springa en hel mara för att bränna 2500 kcal. 1 kg fett har nästan 10 000 kcal. Att bara träna bort fett är närapå omöjligt. Men slutar man också äta potatis, ris, pasta och bröd så kan man tydligen gå ner så här snabbt som Niclas. Men är det hälsosamt?

    Lennart W

    25 maj 2011 at 16:28

  3. Springa + havregryn = magic

    Martin

    25 maj 2011 at 17:05

  4. Way to go Niclas. Grattis. Nu vet Du att det går. Att gå ner på det där viset har vi tränat på varje vinter i miljoner år…
    En så väl genomarbetad metod slår inte fel. Under vinterhalvåret har det historiskt funnits dåligt med kolhydrater.
    Å andra sidan kan Du minska inomhustemperaturen till 18 grader och Du bantar hela tiden.

    Kristian Grönqvist

    25 maj 2011 at 18:51

  5. Skulle påstå att det ändå är en bedrift att gå upp 12kg när man motionerar fyra gånger per vecka. Niclas, du måste ätit som en häst?

    Jag har det motsatta problemet och har länge kämpat för att gå från 69kg till ca 88kg som jag ligger på idag. Varit uppe på 95kg men då var det snarare mer kvantité än kvalité :>

    Johan

    25 maj 2011 at 21:05

  6. Jag fattar inte. Havregrynsgröt? Är inte det kolhydrater?

    Örjan

    25 maj 2011 at 23:23

  7. Mycket imponerande. Berätta nu, tycker du att bortfallet av den lycka godisätandet m m gav dig vägs upp av det lyckotillskott din nya vikt medfört?

    Karl

    26 maj 2011 at 10:05

  8. Karl

    För en man som är fixerad vid ungdom, hatar åldrande och är en första klassens estet… är inte frågan ett dundrande självmål…?

    Kristian Grönqvist

    26 maj 2011 at 11:32

  9. Kanske det. ;) Men frågan är ärligt menad. Jag tycker den ställer på sin spets hur vi förhåller oss till korta och långa njutningar, direkt versus fördröjd tillfredsställelse, osv.

    Karl

    26 maj 2011 at 11:43

  10. Karl: Du berör något mycket intressant. Det är nog, för mig som för många andra, en ständig dragkamp mellan det kortsiktiga och det långsiktiga. Just nu har det kortsiktiga, som annars har styrt mig genom en enorm godiskonsumtion de senaste åren, fått stå tillbaka, och jag känner mig mycket nöjd med utfallet. Måhända tar det kortsiktiga över igen om ett tag – och, när effekterna blir synbart negativa igen, får det långsiktiga träda till. Växelverkan, i ett komplext samspel.

    Niclas Berggren

    26 maj 2011 at 12:07

  11. Sluta med havregrynsgröt om du vill få ännu bättre effekt (mycket kolhydrater i det som bryts ned till sockerart).

    KM

    26 maj 2011 at 13:01

  12. Skulle inte råda honom och sluta med gröten, den har ju uppenbarligen funkat? Mer än så bör man ändå inte gå ner i vikt. Det som är bra med gröten är att den mättar mycket så man känner inte att man behöver äta annat, jag har själv ätit gröt till frukost i flera år med gott resultat på vikten.

    Jens

    26 maj 2011 at 13:21

  13. Kanske funkar gröten eftersom det är så trist med gröt att det inte blir de där extra okynnesslevarna som det så lätt blir av en god pastarätt. På samma sätt kan det vara bra att välja bort den goda såsen, inte för att såsen är fet, utan för att den gör postatisen/riset/pastan så mycket godare att äta mer av.

    Jonas Vlachos

    26 maj 2011 at 13:48

  14. Själv är jag aldeles för kortsiktig för att äta godis. För att kunna göra det måste man ju, när man befinner sig i affären, göra besväret att sträcka ut armen för att ta en godispåse och lägga ner i varukorgen. Detta är ju en handling som inte ger utdelning på stunden, utan endast när man kommer hem och kan äta av godiset.

    David Bergkvist

    26 maj 2011 at 14:59

  15. Ja, som lite kommenterats redan så är havregrynsgröt vansinnigt nyttigt, någon enstaka procent sockerarter och bra med protein och övrig näring bakom kolhydraterna och till lång mättnadskänsla. Ett femstjärnigt livsmedel, jag är övertygad om att Niclas inte hade orkat förbränna så mycket fett utan den gröten. Äter själv gröt med 2 dl havregryn, 2 msk krossade linfrön, mjölk och blåbär till frukost.

    Martin

    26 maj 2011 at 16:38

  16. Vin kan du dricka, både rött och vitt. Likaså funkar feta dessertostar och nötter. http://www.montignac.com/en/ig_recherche.php

    suzy

    26 maj 2011 at 20:31

  17. det var en imponerande viktnedgång måste jag säga. hoppas du också lyckas stanna kvar vid en vikt som du trivs med. det är just det som brukar vara det svåra.

    Marcus

    26 maj 2011 at 21:07

  18. Bild tack!

    nikjak

    27 maj 2011 at 15:26

  19. Jag håller med nikjak. Lite bilder där vår käre blogginnehavare poserar lättklädd skulle inte vara helt fel.

    David Bergkvist

    27 maj 2011 at 17:16

  20. Å nej, så roligt ska vi inte ha.

    Niclas Berggren

    27 maj 2011 at 19:45

  21. Niclas: Du borde börja cykla racercykel! Man bränner löjliga mängder kalorier, en Vätternrunda motsvarar ca 10 000 kcal.

    kakfröken

    31 maj 2011 at 11:48

  22. Niclas

    Skall man förstå det långa svaret som en NE:s svar:
    Jag kanske inte är karaktärsstark…? :-)

    Kristian Grönqvist

    31 maj 2011 at 12:51


Kommentarer inaktiverade.

