Nonicoclolasos

Filosofi i en opera

Jag lyssnade igår på Benjamin Brittens kammaropera The Rape of Lucretia, med libretto av Ronald Duncan. Jag upptäckte då denna fras av filosofisk karaktär:

It is better to desire and not have than not to desire at all.

Detta håller jag inte med om. (Dock anbefaller jag operan!)

Written by Niclas Berggren

26 maj 2011 den 15:24

Publicerat i filosofi, opera, preferens

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alfred Lord Tennyson, In Memoriam, 1850:

    I hold it true, whate’er befall;
    I feel it, when I sorrow most;
    ‘Tis better to have loved and lost
    Than never to have loved at all.

    Din inställning är för övrigt ren Buddhism.

    patriklindenfors

    26 maj 2011 at 15:56

  2. För mig är begäret det enda som driver mig i mitt liv. När jag väl fått det jag åstundat tappar det sin begärlighet ganska fort.
    Ungefär som tex Kilimadjaro. Fem dygn upp”the Coca Cola Route”, sex ”the Whisky Route”, en timme på toppen sen blir det blött och kallt, i värsta fall illamående, två dygn ner. Sju dagar för en timme. Men man vill inte ha det ogjort…

    Kvinnor kan vara ännu värre.

    Kristian Grönqvist

    26 maj 2011 at 20:46

  3. Patrik: Det kan nog stämma. Jag har tagit starkt intryck av Schopenhauer, som i sin tur starkt influerades av buddhismen. (Och jag håller inte med Tennyson: jag har förkastat den romantiska kärleken,)

    Niclas Berggren

    26 maj 2011 at 20:59

  4. Bah, varför gå över ån efter vatten när vi själva har Heidenstam?

    ”Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.”

    Lennart W

    26 maj 2011 at 23:43


Kommentarer inaktiverade.

