Nonicoclolasos

Kritik mot sociala välfärdsfunktioner

Jag hittade häromdagen en av de första uppsatser jag skrev som doktorand, för snart 20 år sedan. Den handlar om sociala välfärdsfunktioner och heter ”A Critical Assessment of the Social Welfare Function”. Inte minst lyfter jag fram ekonomipristagaren James Buchanans kritik mot användande av denna teoretiska konstruktion. Jag roas lite av mitt dåvarande sätt att skriva, och jag håller inte med mig själv i allt jag skriver, men det finns en kärna i uppsatsen som jag fortfarande sympatiserar med. Jag har heller aldrig använt mig av en social välfärdsfunktion i min forskning. Läs gärna och se vad du tycker om argumentationen.

Jag bjuder här på ett stycke ur uppsatsen:

Written by Niclas Berggren

31 maj 2011 den 5:01

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag har inga stora principiella problem med Buchanans ställningstagande att vi enbart kan säga ngt normativt när vi har en Pareto-förbättring.

    Däremot följer ju att vi så gott som aldrig kan säga någonting normativt, eftersom nästan inga politiska beslut innebär Paretoförbättringar. Jag kan t ex inte komma på ett enda beslut eller förslag av den nuvarande regeringen som skulle kunna få något stöd från ekonomer baserat på denna princip.

    Olof Johansson-Stenman

    31 maj 2011 at 6:16

  2. Håller med. Och rätta mig om jag har fel, men är inte sociala välfärdsfunktioner snarast ett teoretiskt begrepp. Då policyn utvärderas i praktiken så glöms denna typ av begrepp bort och ekonomer talar istället om de påtagliga konsekvenserna av olika policyn (såsom effekter på arbetslöshet/löner/vinstmarginaler/…). Sen är det upp till de folkvalda att bedöma om, exempelvis, arbetlösheten eller lönerna är prio ett.

    Veronika

    31 maj 2011 at 10:45


Kommentarer inaktiverade.

