Nonicoclolasos

Om bloggkommentarer

Om du är en av dem som brukar eller funderar på att skriva kommentarer till denna bloggs inlägg, vill jag förmedla dessa instruktioner från The Big Picture:

Please use the comments to demonstrate your own ignorance, unfamiliarity with empirical data, ability to repeat discredited memes, and lack of respect for scientific knowledge. Also, be sure to create straw men and argue against things I have neither said nor even implied. Any irrelevancies you can mention will also be appreciated. Lastly, kindly forgo all civility in your discourse . . . you are, after all, anonymous.

Jag vill också förmedla denna inställning till deltagande i bloggdiskussioner från Kurt Schuler, då den stämmer bra överens med min egen:

Now that the blog is well launched and other contributors are writing posts, I generally will not directly reply to comments. I may reply indirectly in later posts, but I have enough else to do in my life that responding to blog comments is not my top priority. My silence does not mean agreement or disagreement with comments. I will continue to read comments, and I appreciate those who devote thought to writing them.

Skriv på!

Written by Niclas Berggren

2 juni 2011 den 16:27

Publicerat i information

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonymitet på nätet, är att inte stå för det man skriver, hur intressant är sådana åsikter egentligen?

    Ni anonyma, ut ur garderoberna, så man kan läsa era kommentarer med intresse!

    Frihet på nätet kräver ansvarstagande.

    Frihet utan ansvar är orimligt.

    Thomas Wihlborg

    Thomas Wihlborg

    3 juni 2011 at 0:20

  2. ”I generally will not directly reply to comments. […] but I have enough else to do in my life that responding to blog comments is not my top priority.”
    Det här gör mig lite ledsen… :P

    Howard Hughes

    3 juni 2011 at 2:27

  3. Men du svarar ju på en massa inlägg Niclas :)
    Jag måste säga att det här ständiga gnällandet som kommer från bloggare och journalister om ”anonyma” inlägg är lite märkligt. 99% av befolkningen skulle ju vara precis lika anonyma även om det angav både sitt förnamn och efternamn. Jag heter Andreas Sveding Otterström. Är jag mindre anonym nu?

    Andreas

    3 juni 2011 at 11:17

  4. Andreas: Jo, jag svarar ibland, men inte så ofta. Det beror då inte på att jag inte uppskattar kommentarerna eller på att jag inte har en del att säga utan på en prioritering av hur min knappa tid ska användas. Bara att skriva inläggen här tar mycket tid.

    Niclas Berggren

    3 juni 2011 at 11:22

  5. Men Thomas, jag håller inte med dig alls. Varför ska jag stå för det jag skriver? Vem bryr sig om jag gör det (förutom mina närmaste)? Vem bryr sig om jag som jag överhuvudtaget existerar? Nätet kan ses som en gemensam pott av drömmar och silad verklighet, som vi alla plockar ut saker ur till det verkliga livet eller till vårt ”verkliga jag”. Nätet bör inte belastas med krav på verklighet och sanning, som ju är ytterst begränsande.

    Camilla

    3 juni 2011 at 11:26

  6. Ramsor med egna ben.

    Ramsor som inte har ett beroende på signaturens identitet har inte heller ett beroende för sitt värde av signaturens identitet.

    Sådana ramsor, med eget värde, står på egna ben. Utan styltor. Utan vacklande. Refererar till andra ramsor och sakförhållanden.

    Varför skulle de bli stadigare av signaturens identitet? Signaturen ska bara kunna säkerställa en dialog sekvens.

    Problemet är att man tillskriver ramsor ett värde de inte har. Skit är skit.

    Kan skit ramsor utöva makt över folk? Visst kan de. Men ska man inte bara ignorera dem istället för att ge dem ett på stämplat värde via en viss signatur?

    Det handlar om att lära sig när ramsorna skall tas på allvar och när de ska ignoreras.

    Kanske vill man spåra en dålig ramsa tillbaka till en verklig person, hålla koll på folk. Inte en helt oviktig del av vårt sociala liv evolutionärt. Men det är inte praktiskt genomförbart på nätet.

    Så låt orden falla och ramsorna stå på egna ben.

    ccima

    4 juni 2011 at 12:34

  7. Till detta bör också en mindre sofistikerad (och mer politisk inkorrekt) men ack så träffsäker fras läggas:

    ”Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.”

    Jonas E

    6 juni 2011 at 11:42


Kommentarer inaktiverade.

