Nonicoclolasos

Einsteins pipa

Albert Einstein om fri vilja:

Honestly, I cannot understand what people mean when they talk about the freedom of the human will. I have a feeling, for instance, that I will something or other; but what relation this has with freedom I cannot understand at all. I feel that I will to light my pipe and I do it; but how can I connect this up with the idea of freedom? What is behind the act of willing to light the pipe? Another act of willing? Schopenhauer once said: Der Mensch kann was er will; er kann aber nicht wollen was er will (Man can do what he will but he cannot will what he wills).

Källa: s. 201 i denna bok. Se även inläggen ”Schopenhauer om fri vilja” och ”Väljer man sin vilja?”.

Written by Niclas Berggren

23 juni 2011 den 15:21

Publicerat i determinism, filosofi, genier

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ok, men vad är frihet? Ingen är fri från arv eller miljöpåverkan. Men Einstein kunde säkert fundera över piprökningens konsekvenser och Själv avgöra om han ville följa impulsen eller ej. Om han inte kunde detta, ska han inte heller ha credd för
    relativitetsteorin.

    Laban

    23 juni 2011 at 16:12

  2. Apropå ingenting tycker jag det är okänsligt att önska folk ”Glad midsommar!” Sverige är inte längre ett religiöst homogent land.

    Baphomet

    23 juni 2011 at 20:12

  3. Ja han var en bra kommunist, Albert. Lyckades hoppa av skolan genom att lura alla att han var utbränd.

    jesus

    23 juni 2011 at 23:17

  4. Baphomet

    Egentligen följde inte jag riktigt med här… På vilket sätt skulle religiösa drabbas av sommarsolståndets existens…?

    Kristian Grönqvist

    24 juni 2011 at 17:02

  5. Laban: Mest troligt frihet från tvivel — oavsett om man antar en deterministisk eller indeterministisk syn på livet, universum och allting. Om Einstein inte tvivlade på att han ville tända pipan därför att han förstod vad som ytterst påverkade honom därtill — som nikotinbegär och piprökandet som intellektuell statussymbol, kanske — och dessutom gjorde dessa omständigheter till en viktig (och i det här fallet drivande) del av sin självförståelse, kan man nog säga att han var fri i sitt viljande och väljande. Han ville därför att, och han valde resolut.
    Antar man å andra sidan att frihet är någonting positivt, som i det vanliga antagandets ”friheten-att-vilja/välja”, utöver allt vad påverkan heter, lär frihet vara trösterika (eller för existentialister, ångestframkallande) fantasier och inget annat. Einsteins anmärkning verkar förutsätta en sådan förståelse av frihet, men han hade uppenbarligen vett att förkasta den.

    Skymning

    26 juni 2011 at 19:07


Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: