Nonicoclolasos

Livet är en besvärlig tid

Döm om min förvåning då jag läste denna intervju med Peter Dalle och fann att många av hans tankar ligger rätt nära mina egna. Till exempel i detta fall:

När är livet mest kul?
– Livet är en besvärlig tid, men vi måste alla igenom det. Det enda som gör livet värt att leva är andra människor, och att göra deras liv värda att leva. Jag tror människan vill göra gott, vilket är vackert med tanke på all ondska och elände som finns. Ville vi inte gott skulle livet vara komplett meningslöst. Nu är det bara lite meningslöst.

Written by Niclas Berggren

29 juni 2011 den 16:05

Publicerat i lidande, mening

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ganska intressant att man finner livet rätt tråkigt men finner sig i det…???
    Själv har jag alltid tyckt livet är skitkul och tråkigheter har jag efter hand lärt mig att antingen åtgärda eller bortrationalisera…
    Livet är såpass kort, att det inte är någon mening med att slösa bort det på tråkigheter…

    Kristian Grönqvist

    30 juni 2011 at 0:09

  2. ”Jag tror människan vill göra gott, vilket är vackert med tanke på all ondska och elände som finns.”

    Hur kan livet vara meningslöst om man tror på gott och ont?

    Moltas

    30 juni 2011 at 9:08

  3. Störst av allt är kärleken.. (och sedan nästa inlägg av dig, Niclas, apropå det..)

    Camilla

    30 juni 2011 at 9:51

  4. Iofa föreligger en viss misstanke om sk blaserad och elegantmisantropisk leda, som en del mondäna urbanister håller sig med. En gnällspik är en gnällspik, även under den vackert formulerade ytan… Eventuellt även en dramaqueen.

    Kristian Grönqvist

    30 juni 2011 at 15:02

  5. Niclas skrev: ” […] och fann att många av hans tankar ligger rätt nära mina egna. Till exempel i detta fall:

    ”Det enda som gör livet värt att leva är andra människor, och att göra deras liv värda att leva.” ”

    LOL, men detta med ‘andra människor som livets värde’ verkar vara tvärtemot det du så ofta understryker som beskrivning av dig själv, det atomistiska, att vilja vara ensam mest hela tiden (i detta redan väldigt glesbefolkade land) ;-)

    Cecilia

    30 juni 2011 at 20:11

  6. Cecilia: Jag är för atomistisk sammanhållning mer än atomism tout court. Jag tycker mycket om att göra vissa få, andra människor glada.

    Niclas Berggren

    30 juni 2011 at 20:13


Kommentarer inaktiverade.

