Nonicoclolasos

Lästips om expressivt beteende

Ett sätt att förklara ekonomiskt och politiskt beteende är att se det som expressivt. Det betyder att individen motiveras i sitt handlande av en egenintresserad önskan att erhålla nytta genom att bekräfta och förmedla en viss identitet. Expressiv röstning innebär t.ex. att jag röstar på ett parti, och talar om för andra att jag gör det, för att ge andra en viss bild av mig själv, inte (i första hand) för att jag egentligen tror att min röst har någon effekt på vilken politik som ska föras eller för att jag bryr mig om vilken politik som ska föras. Denna typ av teori tycks bli allt vanligare, i synnerhet i nationalekonomisk analys av politik. Jag vill ge tre lästips för den som är intresserad av att lära sig mer om expressivt beteende och dess effekter:

God läsning!

Written by Niclas Berggren

1 juli 2011 den 5:41

Publicerat i nationalekonomi, politik, val

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Intressant resonemang. Rent teoretiskt kan man ju rösta på ett parti och hävda att man röstat på ett annat, men jag tror att röstandet också kan vara viktigt för den egna självbilden. Man skulle kunna hävda att man röstar för att bekräfta sagda självbild.

    Johan Arve

    1 juli 2011 at 7:56

  2. Det har redan funnits länge ett naturvetenskapligt uttryck för detta. Kallas påfågling och orsakas av att tex narcicistiska människor tror, att alla är intresserade av vad de gör och varför… En annan väldigt typisk Stureplansvariant kallas namesdropping.
    Härstammar från början från ritualer kring partnervalets invecklade krumbukter.

    Kristian Grönqvist

    1 juli 2011 at 13:08

  3. Kristian G: Inom vilken naturvetenskap är ”påfågling” ett begrepp? Har du läst (och missförstått) ”The Game” av Neill Strauss och tror att det är biologi? LOL. Iofs en fantastiskt rolig bok, och ännu roligare att många faktiskt verkar använda den som en handbok.

    Lennart W

    1 juli 2011 at 13:54

  4. Lennart

    Man kan inte rådfråga den katolska katekesen om allt här i världen…
    Du behöver läsa lite mer naturvetenskap…

    Kristian Grönqvist

    1 juli 2011 at 14:09

  5. Katolska katekesen är bra litteratur för alla som vill veta mer om hur katolska kyrkan själva beskriver sin tro och praktik. Dock helt fel om raggning eller om expressivt beteende.

    Lennart W

    1 juli 2011 at 14:16

  6. betyder det att sociologiska begrepp börjar vinna framsteg inom NEK? det vore ju välkommet.

    m

    9 juli 2011 at 19:18


Kommentarer inaktiverade.

